Hopp til innhold

82 mister jobben – Telenor legger ned i Harstad

Når Telenor legger ned virksomheten i Harstad, betyr det at 82 ansatte mister jobben og den siste rest av teleselskapet er ute av Nord-Norge.

Telenor-bygget i Harstad

Snart skrus skiltet på veggen til Telenor-bygget i Harstad ned. Det betyr at 86 ansatte må finne seg noe annet å gjøre.

Foto: Nils Mehren / NRK

Kjell Oddvar Bendiksen, plasstillitsvalgt for ELogIT er en av dem som ikke lenger har jobb når avdelingen legger ned.

Bendiksen har vært ansatt i bedriften siden det het Televerket, der han startet sin yrkesmessige karriere som montør. Etter hvert har han tilpasset seg nye tider og tok jobb i telesenteret.

– Jeg begynte i september 1976 som montør, og gikk over til å jobbe inne i ulike jobber i 1990, til kundesenter privat kom jeg i 1995.

I dag fikk Camilla og 85 ansatte sjokkbeskjeden

Sinne og fortvilelse

Nå må 60-åringen finne seg noe annet å gjøre, etter 41 år i bedriften, blir han arbeidsledig i likhet med mange av sine kolleger. Han forteller at den siste måneden har vært en svært slitsom tid for de ansatte.

– Det har vært sinne, fortvilelse og frustrasjon. Folk har vært lei seg og klarer ikke forstå at det går an å legge ned avdelingen, sier han.

Noe av det som gjør det ekstra vanskelig for de ansatte å forstå, er at arbeidsoppgavene de har hatt i mange år, skal settes ut til andre. Men de skjønner at behovet for kundetjenester er synkende.

– Vi jobber jo med teknologi, så vi har forståelse for at den kan innhente oss, men å sette ut arbeid som vi kan til andre, det er det som er problemet, og som vi synes er det verste sier Kjell Oddvar Bendiksen.

Kjell Oddvar Bendiksen

Kenneth Pedersen, divisjonstillitsvalgt i Telenor, mener nedleggelsen er helt unødvendig. – Mange av oppgavene som er satt ut til andre kan gjøres av Telenor selv, sier han.

Foto: Nils Mehren / NRK

Kunne vært løst

Kenneth Pedersen, som er divisjonstillitsvalgt i Telenor, har stor forståelse for de ansatte fortviler.

– Selv om utviklingen gjør at kundene kan gjøre mye selv, er det arbeidsoppgaver i selskapet. Oppgaver som er satt ut til andre som man kunne løst selv, og jeg har full forståelse for at alle i Harstad er fortvilet og forbannet, sier han.

Og det er ikke bare blant de ansatte nedleggelsen oppleves unødvendig. Varaordfører Maria Serafia Fjellstad, (V).

Maria Serafia Fjellstad

Maria Serafia Fjellstad, varaordfører i Harstad, mener Telenor går fra sitt samfunnsansvar når de legger ned avdelingen i Harstad.

Foto: Martin Mortensen / NRK

– Jeg synes det er helt forferdelig. Jeg hadde virkelig trodd at Telenor skulle snu i siste sving, og ta det samfunnsansvaret de faktisk har. Det var de som bandt Norge sammen, og nå skal de Nord-Norge stenge ute.

– En tung dag

Årsaken til nedleggelsen i Harstad er, ifølge kundefrontdirektør i Telenor, Tom Gulbrandsen, at kundene bruker selvbetjente løsninger. Bare i løpet av de siste to årene har antallet henvendelser til Telenor redusert med én million.

– Det var desverre ikke mulig å løse dette på en naturlig måte. Vi har kontorer både i Tromsø, Bodø og på Svalbard, men bi rammer færrest mulig ansatte og kunder ved å legge ned Harstad-kontoret.

Telenornedleggelse

Kundefrontdirektør i Telenor, Tom Gulbrandsen

Foto: NILS MEHREN / NRK

Gulbrandsen sier at det har vært en tung dag for Telenor-ledelsen, og berømmer lederskapet i Harstad i den tunge tiden.

– Jeg er stolt over hvordan de har håndtert dette. Det er kjempedyktige ansatte som har levert gode resultater over flere år. De har en kompetanse som vil komme godt med i tiden fremover.

Kommunen stiller krav

Harstad kommune har krevd at Telenor bidrar til et gründerfond for å bøte på skaden etter at over 80 mista jobben ved selskapets kundesenter tirsdag ettermiddag.

– Fondet er ikke rettet spesielt mot de i selskapet, sier kundefrontdirektør i Telenor, Tom Gulbrandsen

Han kan ikke si hvor mye de vil bidra med.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark