NRK Meny
Normal

50 prosent færre søkere etter at skolen ble del av universitetet

I år ble Høgskolen i Harstad en del av UiT Norges arktiske universitet. Siden har søkertallet til økonomi og administrasjonsstudiet falt kraftig.

Høgskolen i Harstad

Høgskolen i Harstad fusjonerte med UiT Norges arktiske universitet 01.01.2016. Siden har søkningen til økonomifag blitt redusert.

Foto: Mathis Eira / NRK

Grete Hagebakken

Grete Hagebakken, assisterende instituttleder ved bachelorstudiet i økonomi – og administrasjon.

Foto: Nils Mehren / NRK

Det har vært en halvering av antall søkere til økonomi- og administrasjonsstudiet ved Campus Harstad etter at høgskolen ble en del av universitetet i januar.

I 30 år har økonomi vært en av de mest populære studieretningene ved høgskolen. I år er det imidlertid bare 60 studenter på studiet, mot 110 i fjor.

Grete Hagebakken, assisterende instituttleder ved bachelorstudiet i økonomi – og administrasjon, tror tilbudet drukner i andre studietilbud ved universitetet.

– Det er skuffende og overraskende med så få søkere. Vi tenkte at en fusjon med universitetet skulle gi en positiv virkning på søkertallet. Det er nok slik at det er vanskelig å få oppmerksomhet i en så mye større organisasjon, særlig når det gjelder studietilbudene som er like på de forskjellige campusene, sier hun til NRK.

– Ikke dramatisk

Ifølge Hagebakken har økonomiske og administrative studier vært en svært viktig del av den tidligere høgskolen gjennom 30 år.

– Vi har et solid fagmiljø på området, og mange gode grunner til å få stor suksess med disse tilbudene framover, sier hun.

Anne Husebekk, rektor ved UiT Norges arktiske universitet, tror svikten i søkninga til bachelorstudiet i økonomi- og administrasjon ved Campus Harstad kun er midlertidig.

– Jeg opplever ikke fallet i søkertallet som dramatisk. Jeg tror disse økonomi- og ledelsesfagene og logistikk og revisjon snart vil bli veldig populære igjen. Dette er studier som er spesielle for Harstad.

Skal jobbe for markedsføringa

Husebekk sier at UiT skal gjøre det de kan for å markedsføre studieretninga.

– Vi skal sammen sørge for at studiene blir markedsført og utlyst på en ordentlig måte fram til neste år. Da tror jeg vi snart vil se helt andre søkertall, sier Husebekk.

Grete Hagebakken håper samarbeidet kan føre til at man får synliggjort campus Harstad på en god måte.

– Jeg synes det er veldig bra at vi sammen finner gode løsninger fremover og at vi jobber allerede fra tidlig høst for å se hvordan vi kan markedsføre tilbudene våre.