212 kjøretøy har blitt registrert med for høy hastighet gjennom Tromsøysundtunnelen i Tromsø etter at gjennomsnittsmåling ble startet i midten av februar.
- LES OGSÅ:
Ettersom utrykningskjøretøy også registreres, er det reelle antallet fartssyndere langt lavere.
Seniorrådgiver Karl Nilssen i Statens vegvesen sier til NRK at han er fornøyd, og mener gjennomsnittsmåling uten tvil har fått ned farta i tunnelene.
Tromsøysundtunnelen består av to enveiskjørte undersjøiske tunnelløp mellom Tromsøya og fastlandet i Tromsø kommune.
- LES OGSÅ:
Første tunnel med slik måling
Tromsøysundtunnelen har høy standard. Tunnelen har to adskilte løp, hvert løp med to kjørebaner. Likevel har det skjedd flere dødsulykker og ulykker med alvorlig personskade siden tunnelen ble åpnet for trafikk i 1994.
Tunnelen i Tromsø var den første i landet med såkalt streknings-ATK. Det betyr at gjennomsnittshastigheten over ei lengre strekning blir målt.
- LES OGSÅ:
Systemet med gjennomsnittsmåling består i prinsippet av to målepunkter, punkt A og punkt B. Begge punktene er utstyrt med kamera.
Alle bilene som passerer blir fotografert. På bildet vises blant annet registreringsnummer og sjåfør. Hvis farta mellom de to målepunktene har vært lovlig, slettes automatisk bildet.
I motsatt fall blir bildet lagret og etter hvert sendt videre til politiet som behandler fartsovertredelsen videre.
Alle data som overføres er kryptert og kan bare leses ved hjelp av en krypteringsnøkkel. Bilder som mellomlagres i kamera A er også kryptert.