– Det hele startet som en intern spøk blant meg og klassekameratene mine. Jeg hadde ingen aning om at det var så mye interesse for dette, sier 17 år gamle Adrian Paixao Nilsen fra Lillestrøm.
Han står som vert på arrangementet «Solformørkelse 2061» på Facebook. Her inviteres de påmeldte til Svalbard for å se en solformørkelse om nærmere 50 år.
Fredag fikk hele Norge oppleve en delvis solformørkelse, mens Longyearbyen på Svalbard fikk en total formørkelse. Det er også her den neste totale solformørkelsen på norsk jord skjer.
– Vi står klar med åpne armer
De fleste kommentarene viser at de påmeldte tar det hele med en stor klype salt, men Adrian innrømmer at det hadde vært gøy med en tur.
– Jeg og kompisene mine har faktisk planer om å ha en reunion da, og hvis noen vil være med oss, så står vi klare med åpne armer, sier han.
Adrian forteller at det gjennom helga var rundt 1.000 påmeldte, men at tallet virkelig begynte å eksplodere mandag kveld. Bare i løpet av tirsdag formiddag har antallet påmeldte vokst med 5.000.
– Jeg vet ikke hvorfor det begynte å ta av, men Facebook er jo en stor side blant folk i alle aldre, så kanskje er det derfor, sier han.
- Les også:
Suksess for TV-sending
NRK sendte to timers direktesendt TV under den totale solformørkelsen i Longyearbyen på Svalbard fredag, og oppmerksomheten rundt sendinga var stor, både i Norge og i utlandet.
– Det var en verdensbegivenhet som fant sted på Svalbard. Vi bestemte oss for å satse, både på nett og TV. Bildene var spektakulære, stemninga på Svalbard var elektrisk – og vi klarte å formidle det. Dyktige folk i planlegging og gjennomføring. Summen av det hele – suksess, sier en fornøyd regionredaktør Pål Hansen.
I løpet av fredag 20. mars var nesten 383.000 mennesker innom nettsidene til NRK Troms via en datamaskin og over 92.000 via en mobil eller ett nettbrett.
Bare i de to timene direktesendingen varte, var nærmere 300.000 personer innom, viser statistikken fra nrk.no.
Seere fra hele verden
I forkanten av sendingen la vi ut en engelsk artikkel der vi fortalte om sendinga. En stor andel av seerne på sendinga var utenlandske, etter at blant annet franske Le Monde lenket til sendingen.
– Bildene ble også spredd til hele Europa gjennom EBU, sier Pål Hansen.
- Les også:
- Les også:
- Les også: