Hopp til innhold

160 mottaksplasser i Troms legges ned: – Vi er svært skuffet

UDI legger ned tusenvis av mottaksplasser over hele landet. Tromsø mottakssenter, som har vært i drift siden 2008, legges ned.

Tromsø mottakssenter

LEGGES NED: Hero, som drifter Tromsø mottakssenter, leier boliger flere steder i Tromsø. Nå legges mottaket ned.

Foto: Jørn Inge Johansen / NRK

Vidar Torheim

SKUFFET: Vidar Torheim

Foto: Stundom Productions AS

– Vi er selvsagt trist etter å ha fått meldingen. Vi har mange kompetente ansatte på mottaket i Tromsø, sier Vidar Torheim, driftsdirektør i Hero Norge.

Hero drifter Tromsø mottakssenter som nå legges ned.

– Vi er svært skuffet. Det er trist for oss, de ansette og – ikke minst – for beboerne der mange av dem er godt integrert i lokalsamfunnet i Tromsø, men som nå må flytte til andre plasser, sier Torheim.

Færre asylsøkere

Nedleggingen av 160 mottaksplasser i Troms, samtlige på Tromsø mottakssenter, er en følge av at Utlendingsdirektoratet (UDI) legger ned mottaksplasser over hele lendet.

3800 mottaksplasser, dette i tillegg til de 7000 plassene som allerede er varslet, legges ned.

Bjørn Fridfelt

FOR DYRT: Færre ankomster gjør at det er for dyrt å ha for mange mottaksplasser, sier Bjørn Fridfeldt i UDI.

Foto: Nora Lie / UDI

I Nord-Norge legges 600 plasser ned – totalt. For utenom Tromsø mottakssenter legges tre andre mottak ned, disse i Nordland fylke opplyser UDI til NRK.

– Det er markrante nedganger i antall ankomster til landet, og vi har et markant mindre behov for plasser. Vi har heller ikke noen prognoser som tilsier at det vil bli flere ankomster av asylsøkere, sier direktør for UDI region nord, Bjørn Fridfeldt.

For dyrt

Vidar Troheim i Hero sier at pris er vektlagt i de oppsigelsesbrevene de har fått fra UDI:

– Tromsø er som kjent en plass det er dyrt å leie mange boliger slik vi gjør. Det er nok det som har slått ut i dette tilfellet, sier Torheim.

Bjørn Fridfeldt sier at pris, kombinert med færre ankomster, er utslagsgivende for at mottaksplasser nå legges ned.

– Det er slik at å ha ledige plasser koster ganske mange kroner, så for å spare penger er vi nødt til å legge ned og kjøre med et ganske tett belegg i mottakene våre. Det er det mest økonomisk forsvarlige, sier han.