– Det er mye i forhold til tidligere år. Da snakker vi totalt sett på veinettet, og jeg tror ikke vi har vært oppe på et så høyt beløp tidligere, sier avdelingsdirektør Bjørg-Anita Joki i Statens vegvesen i Finnmark.
E6 vest for Alta, E105 mellom Storskog og Russland og Ifjordfjellet er blant de store prosjektene. I tillegg kommer rassikring på E69 utenfor Honningsvåg, Øksfjordtunnelen og ny bru på Sennalandet.
– Vi har fått gjort ferdig en del prosjekter vi startet med i 2013, og for så vidt også prosjekter som startet i 2014, sier hun.
Høyt aktivitetsnivå
Joki forklarer at den høye summen har å gjøre at de har fått bevilget mer penger, og det lå mer i budsjettet. Det kom også av at enkelte prosjekter fra 2013 ble fullført.
– Det var en del heng fra tidligere år, vi har hatt prosjekter som vi ikke har fått startet opp tidligere og som vi ikke har fått sluttført som har blitt gjort i år. Det har vært et høyt aktivitetsnivå, sier hun.
Hun trekker blant annet frem en flaskehals på E6 ved Ytre Sortevik som er fjernet og erstattet med ny bru, nemlig Okselv bru på Sennalandet. I tillegg er det rassikringen på E6, som er det største enkeltprosjektet som ble avsluttet i 2014, og det eneste skredsikringsprosjektet på riksvegene i Finnmark på flere år.
- Les også:
- Les også:
Mer i 2015
– Vi komme til å fortsette med utbyggingen av Ifjordfjellet, som er en fylkeskommunal vei, det vil gi bedre forbindelsen mellom øst og vest. Så får vi også fjernet en del flaskehalser som har skapt problemer særlig på vinterstid. Så det er klart at trafikkflyten vil bli bedre, sier Joki.
I 2015 har de også mange prosjekter gående. Blant annet vil det på riksvei 94 bli oppstart på strekningen fra Skaidi til Hammerfest.
1 milliard på veinettet i 2014, har du noen anelse om hvor mye det vil bli i 2015?
– Ja, det blir nok brukt det og vel så det. Jeg regner med at vi kommer til å være godt over en milliard i 2015 slik som det ser ut nå, sier Joki.