- Trasig at det skulle ende sånn

Hurtigruten vil ikke drive 3 hurtigbåtruter i Troms lengre. De ansatte ble informert per epost.

Passasjerterminal, Tromsø
Foto: Ken Are Bongo / NRK

Beskjeden om at Hurtigruten ikke legger inn nytt anbud på 3 av hurtigbåtrutene i Troms kom uventet på de ansatte på båtene. En av rutene er Harstad-Finnsnes-Tromsø.

De ansatte reagerer sterkt på at beskjeden ble formidla i form av noen linjer på epost fra direktøren for lokaltrafikk i går.

Kaptein Odd Hansen på Fjordkongen er lite begeistret for fremgangsmåten.

- Men vi er vant til å få vite det meste fra ledelsen gjennom avisen, så det er ikke så uvant.

(Saken fortsetter under videoen)

Hurtigbåt

De store nye hurtigbåtene som ble satt inn i rute mellom Tromsø og Harstad så seint som i 2005 er snart histore.

Skjønner ikke båtkrav

- Det kom uventa på oss at det ikke ble levert inn anbud i det store og hele. Men det er lite vi kan gjøre med det, vi på båtene.

Når NRK besøker Fjordkongen er det tung stemning om bord.

En av de ansatte var så frustrert at han ikke turde å la seg intervjue i frykt av hva han kunne komme til å si.

Han henvender oss videre til kapteinen, som har lang fartstid på hurtigbåtene i Troms.

- Jeg har mest lyst å føre båten for halv stang i dag. Jeg var med å starte ruta 1. April 1981. Det ser ut som jeg blir med på å legge den ned også.

Kaptein Hansen sier de ansatte har visst om kravene til å bygge helt nye båter som er mindre enn dagens. Men han er hoderystende til kravet.

- Troms fylkeskommune har jo selv sørget for at de to nye båtene vi har i dag ble bygd.

De var nemlig en del av tidligere anbud på strekningene i 2005. Hansen sier båtene er både gode, stabile og komfortable.

- Nå skal de sette inn mindre båter. De kan ikke ta unna toppene i uka, og de må ha reservebåt klar. De må jo da ha tre mannskapsskift. Jeg skjønner ikke hvordan det kan bli rimeligere.

Skylder på prisen

Den erfarne kapteinen mener billettprisene på ruta mellom Tromsø og Harstad må ta noe av skylda for at Hurtigruten trekker seg ut av drifta.

Inntjeningen var bedre før da passasjertallet var økende.

- Nå presses trafikken over på vei igjen, for det er like dyrt å ta båten til Harstad enn å fly til Oslo.

Ingen mister jobben

Direktør for ferger og hurtigbåt i Hurtigruten ASA, Bjørn Laksforsmo, forstår at de ansatte er frustrert. Han forklarer den dårlige informasjonen med tidspress og anbudsreglene, som ikke tillot informasjon noe tidligere.

- Det har gått veldig fort. Hurtigruten har helt nylig bestemt at det ikke skal leveres noe nytt anbud, forteller Laksforsmo.

Han lover at ingen av dem som er ansatt på selskapets hurtigbåter skal miste jobben.

Det ligger i det nye anbudet at de ansatte skal gå over til det nye selskapet som skal drive rutene. Og dersom det ikke er jobb til alle der, så har Hurtigruten selv ansvar for å gi dem jobb.

Kaptein Odd Hansen sier de er svært usikker på hvilke betingelser de får hos de nye eierne.

- Det er vi veldig spent på.