Hopp til innhold

- Telenor raserer distrikts-Norge

Ansatte i Telenor reagerer sterkt på planene om å legge ned fire kundesenter.

Det er kunderservicesentrene i Bardu, Hammerfest, Sarpsborg og Gol som planlegges nedlagt. Tilsammen er 136 personer ansatt i avdelingene.

– Dette er helt forferdelig. Vi er sjokkerte over det Telenor gjør nå, sier konserntillitsvalgt i Negotia, Bjørn Andre Anderssen.

Vil bli få tilbud om videre jobb

Kundesenteret på Setermoen i Troms utgjør arbeidsplassen for 40 personer i Telenor, men disse er nå planlagt flyttet en annen avdeling på Finnsnes i Lenvik, 70 kilometer unna. Det utgjør en reisetid på nesten en time.

I Hammerfest jobber det 18 personer ved kundesenteret.

Alle de som i dag jobber ved kundesenteret på Setermoen få tilbud om ny jobb på Finnsnes, skriver Telenor i en pressemelding. De ansatte vil også få tilbud om sluttpakker.

– Viktige distriktsarbeidsplasser

De tillitsvalgte i Telenor er opprørt over selskapets planer.

– Vi har ingen forståelse for at Telenor nå velger å legge ned viktige distriktsarbeidsplasser ved mindre lokasjoner, for å bygge opp de gjenværende sier konserntillitsvalgt i Negotia, Bjørn Andre Anderssen.

Fagforeningen mener at nedleggelsene av de fire enhetene vil gi store ringvirkninger i lokalsamfunnet.

Telenor vil styrke de regionale sentrene

Med samlingen av kundeservicesentrene ønsker Telenor å øke kompetansen på større regionale sentre rundt om i landet, og mener det vil føre til større fagmiljø og mer effektiv drift.

– Telenor Norges kundeservice er en av Norges beste, og for å sørge for fortsatt høy kvalitet og bærekraftig drift over tid, trenger vi større avdelinger med både bredde- og spisskompetanse, sier Ragnar Kårhus, administrerende direktør i Telenor Norge.

En omstilling vil bety at Telenor Norge har totalt 9 kundeservicesentre, lokalisert på Finnsnes, Harstad, Rørvik, Kongsvinger, Gjøvik, Fornebu, Skien, Kristiansand og Stavanger.

Pendling utelukket

De tillitsvalgte i Telenor er ikke tilfredse med at de ansatte vil få tilbud om fortsatt jobb, og mener reiseveien vil bli for lang.

De ansatte på Setermoen vil måtte bruke opp mot to timer daglig på å pendle mellom hjem og arbeidsplassen på Finnsnes dersom kundesenteret flyttes.

– Kollektivtilbudene mellom de to tettstedene er så å si fraværende. Å skulle reise med egen bil på vinterstid er rene risikosporten, sier Bjørn Andre Anderssen, konserntillitsvalgt Telenor.

Saken skal behandles i styret i Telenor Norge 6. april, og dersom restrukturering blir vedtatt vil alle tiltak være gjennomført innen 1. juli i år, opplyser Telenor.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark