- Det blåste forferdelig og sjøen gikk høyt. GPS-systemet viste at vi hadde korrekt kurs. Så kom en kraftig vindkule som satte oss i drift. Vi forsøkte å rette opp skipet, men styringssystemet reagerte ikke, forteller den indiske kapteinen kapteinen C.J. Khundelwal til NTB.
Han understreker at styringen ikke sviktet, men at det var de vanskelige værforholdene som etter hans mening gjorde at båten gikk på grunn.
Julemarkering
De 26 mannskapene fra Filippinene, Togo, Russland og Ukraina hadde markert første juledag med Cola og kaker da de fikk problemer på den værharde kysten utenfor Troms.
Bulkskipet "John R" hadde ingen last på sin ferd fra Liverpool til Murmansk der de skulle hente en kull-last som skulle til Brindisi i Italia.
Mareritt
En knapp halvtime etter at mannskapene var innkvartert på SAS-hotellet i Tromsø kunne kapteinen fortelle om den dramatiske grunnstøtingen.
- Dette er det verste mareritt noen kaptein kan oppleve. Etter at vi gikk på et skjær forsøkte vi å dra skipet av grunnen. Vi forsøkte både å gå framover og bakover, men det var nytteløst, forteller C.J. Khundelwal.
Han samlet alle mannskapene på broen og ba om assistanse. Nødmeldingen ble fanget opp klokken 12.53 1. juledag. "John R" tok inn vann, og både mannskaper og redningsarbeidere fryktet at båten skulle synke
Det er foreløpig ikke observert noen oljeutslipp fra det grunnstøtte skipet "John R", som har kjørt på grunn ved Rebbenesøya, nordvest for Tromsø.
-Det er ikke registrert noe oljesøl, men skipet er gått skikkelig på grunn.
Det sier pressetalsmann ved Hoved-redningssentralen for Nord-Norge, Geir Mortensen, til NRK.
Sjøforsvaret har flere fartøy på vei til havaristen, for å ha beredskap dersom skipet begynner å lekke olje.