NRK Meny
Normal

- Kast ut TV-en og belønn deg med en gåtur, ikke godteri

– Til deg som er glad i sjokolade, ser litt for mye på tv, som er «bedagelig anlagt» – og som også ønsker å få bedre treningsvaner eller andre vaner. Vi er alle i samme båt, men det er måten vi ror på som er forskjellig.

Dropp godteri

Bergljot Rosvoll i Helseatferd.no gir deg her åtte tips å få bedre vaner.

Foto: Anette Karlsen/Ida Louise Rostad / Scanpix/NRK

Det sier Bergljot Rosvoll, som har mastergrad i atferdsvitenskap. På bloggen sin Helseatferd skriver hun for dem som vet at det er lurt å trene, spise sunt, stresse mindre og sove mer, men som ikke får det helt til for egen maskin.

Her er hennes 8 råd for en sunnere hverdag:

1. Ikke ha sjokolade hjemme

godteri
Foto: Sara Johannessen / NTB scanpix

– Jeg kan ikke ha sjokolade, for da klarer jeg ikke å stoppe. Da spiser jeg til det er tomt. Derfor har jeg tilrettelagt mine omgivelser med å aldri ha det, slik at jeg får en sunn atferd hjemme.

2. Lag en avtale om aktivitet

– Lager du en avtale med deg selv, er det lett å la være. Hvis du avtaler med noen andre, er det en forpliktelse det ikke er like lett å snike seg unna.

3. Gjøre TV-titting vanskeligere

Tv-titting
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

– De fleste norske hjem er tilrettelagt for latskap. Sofaen og stoler peker mot TV, fjernkontrollen ligger lett tilgjengelig. Og vi ser på fjernsynet i timevis, og gjerne spiser samtidig. Kast ut TV-en, eller snu sofaen, og legg fjernkontrollen i en skuff. Tilrettelegg hjemme for å gjøre det vanskeligere å se på tv.

4. Ha uteklær lett tilgjengelig

HOLMENKOLLSTAFETTEN
Foto: Kyrre Lien / NTB scanpix

– Ha joggeskoene klar i gangen, men ikke ha for høye krav. Ikke ha som mål å gå på Tromsdalstinden, ha mål om å komme deg ut. Start smått, men start i dag.

5. Ikke start etter ferien

45697697
Foto: Frank May / NTB scanpix

– Mange har en plan om å starte en sunnere og mer aktiv hverdag etter ferien, og dermed koser seg ekstra i ferien. Begynn heller å øv på å ta sunne valg, undersøk gode måltider, lag mat fra bunnen for å etablere gode vaner. Til høsten blir det travelt, begynn i dag med de små skrittene.

6. Start i dag

Laster Instagram-innhold

– 70–80 prosent av det vi gjør, er bare repetisjon av gårsdagen. Vi repeterer gode og dårlige vaner, men atferden vår er aldri skjebnebestemt. Ikke la perfekt stå i veien for bra, sett standarden i dag. Gå istedenfor å kjøre, ta trapper istedenfor å ta heis.

7. Merk deg når det sklir ut

– Se på når det sklir ut, i hvilke situasjoner du ikke er sunn. Det er en sammenheng mellom omgivelsene og atferden din. Øker du bevisstheten rundt det, kan du klare å unngå det.

8. Belønn deg med noe bra

null FARRIS BAD HOTELL
Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

– Det som er godt her og nå, er også noe som gjør at vi blir syke, tjukke og slappe. Velg en annen belønning enn det som er usunt. Gå en tur eller ta deg et bad, for eksempel.