Hopp til innhold

- Ikke alt er nordområdesatsing

Utenriksministeren gjør det klart hva man kan kalle nordområdesatsing.

Jonas Gahr Støre

Utenriksminister Jonas Gahr Støre.

Foto: Heiko Junge / SCANPIX

Utenriksminister Jonas Gahr Støre la frem det store bildet i regjeringens nordområdesatsing da han besøkte Alta onsdag.

- Det er ikke en Øst-Finnmarksatsing, Vest-Finnmarksatsing, Finnmarksatsing eller en Finnmark- Troms- og Nordlandsatsing. Det er det nordlige Norge, nord i Europa, opp mot det som er Arktis.

Men de fleste av de fremmøtte var opptatt av hva satsingen betyr lokalt, uten at det kom overraskende på utenriksministeren.

- Det er helt naturlig, alle mennesker lever livene sine lokalt og er opptatt av lokale forhold.

- Alt kan ikke sauses inn

Han fortalte om en 22-punkts nordområdestrategi, som ble lagt frem for to år siden og som han gjerne ville bli holdt ansvarlig for.

- Den kan alle lese punkt for punkt og holde oss ansvarlige for, kritisere oss for det vi ikke får gjort godt nok, og kanskje være litt fornøyd med det vi får til.

Men folk i nord kan ikke kalle hva som helst nordområdesatsing, sier Støre.

- Alle andre ønsker folk måtte ha for hjemstedet sitt kan ikke sauses inn i denne nordområdesatsingen, mener jeg, og der får vi prøve å ha litt ryddighet. Men at det er strid og debatt om det er helt naturlig, sånn er demokratiet vårt.

Nordområdesatsingen

For å følge opp hovedprioriteringene i nordområdestrategien vil regjeringen blant annet satse på følgende tiltak:

Her kan du lese hele dokumentet:

Videreutvikle den aktive dialogen med naboer, partnere og allierte om nordområdespørsmål.

Videreføre engasjementet for atomsikkerhet og beredskap i nordområdene.

Styrke markering og koordinering av norsk nordområdepolitikk i internasjonale og regionale samarbeidsfora.

Utvikle miljøteknologi for og i nordområdene gjennom styrket FoU-innsats.

Videreutvikle petroleumsvirksomheten i Barentshavet gjennom en aktiv tildelingspolitikk for å følge opp leteresultater og behovet for ytterligere letearealer. Regjeringen vil også legge til rette for økt geologisk kartlegging i nordområdene.

Sette i gang flere kunnskaps- og utviklingsprosjekter under Barents 2020.

Utarbeide et forslag om etablering av en økonomisk og industriell samarbeidssone som omfatter både norsk og russisk territorium i grenseområdene i nord.

Etablere et Nordområdestipendprogram finansiert av Barents 2020-midler.

Søke ytterligere tiltak for å lette grensepasseringen mellom Norge og Russland.

Øke satsingen på kultursamarbeid i nordområdene, særlig med Russland.

Utrede behovet for nye, isgående forskningsfartøy for å øke den helårige norske tilstedeværelsen i nordlige farvann.

Vurdere tiltak for å øke rekrutteringen av kompetent og relevant arbeidskraft fra utlandet til nordområdene.

Styrke både kunnskapsoppbyggingen i nordområdene og den nordområderelevante forskningen gjennom Forskningsrådet.

Stimulere til økt innsats innen bioprospektering og utvikling av nye produkter basert på marine organismer.

Styrke sjøsikkerheten i farvannene rundt Svalbard blant annet ved å gjøre havne- og farvannsloven gjeldende og innføre en pliktig kjentmannstjeneste.

Legge til rette for økt forskning på oppdrett av torsk og andre interessante marine arter.

Styrke samarbeidet med russiske og andre lands myndigheter i kampen mot det ulovlige, uregulerte og uregistrerte fisket i Barentshavet.

Vurdere å støtte oppstart av godstrafikk i transportkorridoren fra Sentral-Asia til Nord-Amerika over Narvik havn.

Styrke innsatsen for å følge opp helhetlig forvaltningsplan gjennom kartlegging og overvåking av havmiljøet og forskning på økosystemene og hvordan de påvirkes av menneskelig virksomhet.

Vurdere om det er grunnlag for å utrede nye transportløsninger som jernbane fra Nikel til Kirkenes og om det er markedsmessig grunnlag for nye flyruter på Nordkalotten.

Styrke kartlegging, overvåking og forskning på klimaendringer og miljøgifter i nordområdene.

Gjennomføre en bredere analyse av eksisterende transportinfrastruktur og utviklingsbehov i nord i tilknytning til arbeidet med Nasjonal transportplan 2010-2019.