- Bukta er ikke for alle

- Det har aldri vært noe mål å lage en festival med noe for alle, sier Bukta-sjef Robert Dyrnes.

Robert Dyrnes

Festivalsjef Robert Dyrnes har nervene under kontroll dagen før det braker løs i Bukta.

Foto: Tore Meek / NRK

Dyrnes står midt på plassen foran scenen i Bukta i Tromsø og smiler avslappet. Over alt jobbes det på spreng for å bli ferdig til første band går på scenen kl 17 i torsdag.

- Jeg er dritfornøyd med programmet i år og vi har fått masse skryt, sier Dyrnes

Hittil er 12 000 av de 15 000 billettene solgt. Om under et døgn inntar de 5000 første området, men selv om scenen enda ikke er ferdig er festivalsjefen avslappet.

Høytalere heises på plass i Bukta

Et par tusen watt heises på plass i Bukta.

Foto: Tore Meek / NRK

-  Jeg sov åtte timer i natt. Det er ikke noe vits i å jobbe så mye at man blir utslitt før festivalen starter, sier han.

Kritikk

For er det noe han gleder seg til er det å være på sin egen festival. På programmet står navn som Iggy & The Stooges, The Hives, Calexico og Turboneger.

Men selv om Bukta-generalen er fornøyd med årets program har det kommet kritikk.

- Det er folk som ikke skjønner hvorfor vi ikke har et mer variert program. Men det har aldri vært noe mål for oss å lage en festival med noe for alle, sier Dyrnes.

- Det er veldig bevisst at vi har lagd en rocke-festival. Vi har ingen referanser innen hip-hop eller elektronika. Det ville vært helt meningsløst å booke band som spiller musikk vi ikke bryr oss om, sier han.

Klar profil

Mens Døgnvill-festivalen, også i Tromsø, tilbyr et bredt spekter av artister understreker Dyrnes at de er rocke-publikummets alternativ.

- Ikke et vondt ord om Kurt Nilsen, men han hadde ikke passet inn her for å si det sånn, sier Dyrnes som mener styrken til Bukta er at festivalen har en klar profil.

- Tromsø er en liten by og det er vanskelig å være veldig sjangerbevisst. Men vi har valgt å holde oss til et fokus for å bygge opp et publikum, sier han.

Ved siden av Dyrnes står produsent for Bukta 2007, Lasse Pettersen. Han mener også det strenge fokuset er viktig.

- Rock, øl og god musikk er styrken til Bukta. Det har blitt vår merkevare, sier han.