Suksess med vrakpant – nå hugges vogner over hele landet

I 2018 ble det innført vrakpant på andre kjøretøy enn vanlige biler i Norge, deriblant campingvogner og bobiler. Det har gitt gode resultater.

Vraket Campingvogn

MILJØVENNLIG: Tidligere var gamle campingvogner et relativt vanlig syn, både i private hager og i naturen. Bare det siste året er 5700 av dem fjernet.

Foto: Karianne Søfteland

Tidligere måtte du nemlig selv ta regninga for å bli kvitt den gamle campingvogna, motorsykkelen, mopeden, bobilen eller lastebilen.

Etter at ordningen ble innført i 2018, får du nå 3000 kroner for å levere inn campingvogner og bobiler til vraking. Det samme gjelder vanlig personbil.

For lastebiler er summen 5000 kroner, mens du får 500 kroner for å levere inn mopeder og motorsykler.

Forfalt i naturen

Etter at reglene ble endret, er det levert inn rundt 5700 campingvogner i Norge.

Tidligere var dette nærmest sjelden vare for bilopphuggerne, da eierne selv måtte betale for vrakingen. Den regninga var det bare et fåtall som ønsket å ta.

Campingvogn vrakes

SISTE REIS: Campingvogna er ribbet for farlig avfall og gjenstander av verdi, før den skal bli flat som en pannekake.

Foto: Karianne Søfteland

Dermed ble de gamle vrakene ofte stående og forfalle på privat grunn, eller ganske enkelt dumpet i naturen. Mange kommuner fikk klager.

Stor pågang

Biloppsamlere har ikke plikt til å ta imot de kjøretøyene det er innført vrakpant for. Det anbefales derfor å ta en telefon på forhånd.

Hos Porsgrunn bilopphugging er svaret imidlertid ja, og her merker de den nye ordningen godt.

Daglig leder, Martin Halvorsli Arntsen, anslår at de har fått inn rundt femti vogner i løpet av et drøyt år.

– Dette er veldig bra. Her blir de tatt hånd om på en ordentlig måte. Ellers ville de jo bare blitt stående og forfalle, sier han til NRK.

Jan Olav Haugen tømmer vraket campingvogn

RIBBES: Jan Olav Haugen tømmer campingvogna for gjenstander av verdi og farlig avfall hos Porsgrunn bilopphugging.

Foto: Lars Tore Endresen

Etter innlevering strippes vognene for alt som kan gjenvinnes, før farlig avfall blir fjernet og behandlet på riktig måte.

Kasserte vogner

Anne Berit Steinseth, daglig leder ved Renovasjon i Grenland, synes tiltaket er flott.

Anne Berit Steinseth, daglig leder i Renovasjon i Grenland

Anne Berit Steinseth, daglig leder ved Renovasjon i Grenland.

Foto: Anne Lognvik

– Jeg har sett mange campingvogner stå rundt der de ikke hører hjemme. Særlig de gamle campingvognene inneholder en del uheldige stoffer. Blant annet KFK i isolasjonsmaterialet, en gass som ble forbudt for mange år siden, sier hun.

– Ikke bare inneholder vognene en del ting som ikke hører hjemme i naturen, men det er jo også visuelt forsøplende.

Kjørbar?

Ett problem dukker imidlertid opp, om vognen din er ordentlig mett av dage.

– Utfordringen er at en del av de eldre campingvognene ikke er kjørbare på veien. Da koster det en del å få dem fraktet til riktig sted. Et alternativ mange benytter seg av, er å høre med folk som har lastebil om de kan fjerne vogna i byttte mot vrakpanten, avslutter Steinseth.

Miljødirektoratet sier til NRK at det ikke er noen grunn til å fase ut campingvogner før de blir kassert, slik det kan være med gamle forurensende kjøretøy.

Direktoratet har derfor ikke satt noe konkret mål for hvor mange campingvogner de håper blir levert inn som følge av ordningen.