– Det verste med å sykle er når du går av og det er blank is og du så vidt klarer å stå på beina fordi du ikke har noen pigger under skoene.
Klokka er 8 om morgenen og Vår Åsa skal på skolen – og Storm i barnehagen. Pappa Sondre har funnet fram sykkel med piggdekk og sykkelvogn.
– Det er litt isete og ujevnt, men eller ganske greit. Det er ganske fint å sykle, lyst har det blitt også.
Les også:
Sykling i stedet for kaffe
Han sier det er mange fordeler med å sykle også om vinteren. Det er lett å parkere, en får mosjon underveis, men ikke minst frisk luft.
– Når en kommer på jobb er en faktisk våken og kan begynne å jobbe i stedet for å sitte der som en komapasient og drikke kaffe og håpe at en våkner sånn i 10-tida.
Men mange slutter å sykle på høsten ford det er for dårlig brøyta eller strødd.
Men for andre vinter på rad samarbeider vegmyndighetene, fylket og grenlandskommunene om å bedre vedlikeholdet av gang-. og sykkelveiene i Grenland. Dette er ett av flere tiltak i forkant av Bypakke Grenland.
Les også:
Sykkelstiene klare til klokka seks
Det skal være bra forhold når en drar på jobb klokka sju, for det skal være ferdig brøyta klokka seks samme morgen, forteller prosjektleder for drift og vedlikehold Hans Sandland i Statens vegvesen.
– Stort sett kan du være sikker på det. Ved store snøfall kan en brøytebil på hovedveien ha kasta noe snø inn på gang- og sykkelveien, men dette skal ikke skje, og vi prøver å samordne brøytinga med entreprenøren.
Da familien Ekelund-Larsen bodde i Vest-Telemark hadde de tre biler, men nå klarer de seg med en. Sondre savner ikke å sette seg inn i en varm bil.
– Nei, egentlig ikke. Det er jo også mye jobb. Du må skrape og børste snø, og bilen skal bli varm først.
En forutsetning for å vintersykle er å ha på piggdekk. Vinterdekkene til en vanlig offroadsykkel har 304 pigger hver.
– Det er sikrere å sykle enn å kjøre bil når det er glatt faktisk. Du kan sykle på skøyteis med sykkel og ha godt feste.
Les også: