– Vi har terminalbygningen, vi har flystripe, men vi trenger den litt lengre for å få større fly. Vi har infrastrukturen, vi har det meste og flyplassen ligger her ferdig, så jeg forstår ikke hvorfor vi ikke kan utvide den, sier styreleder Steinar Kaalstad.
Flyklubben ved Geiteryggen lufthavn i Skien foreslår å utvide flystripa med mellom 400 og 600 meter.
– Da kan man invitere lavprisselskap som for eksempel Ryanair til Skien, mener Kaalstad.
– Masser fra veiutbygging
Ordfører Hedda Foss Five i Skien viser til at det gjennom flyplassens historie har vært mange forslag om å utvide flystripa. Hun tror oddsene for dette er blitt dårligere med årene.
– Dette var målet den gang man fikk statlig tilskudd og etablerte flyplassen, sier Five.
Kaalstad tror at den uforutsigbare situasjonen flyplassen har hatt de siste årene gjør at folk blir usikre på å bruke den.
– Hadde vi fått et tiårs perspektiv på flyplassen, så hadde det strømmet folk hit, sier Kaalstad.
Ifølge Kaalstad kan flyplassen bygges ut samtidig med utbedringen av riksvei 36 fra Skyggestein til Skjelbredstrand.
– Vegvesenet sier at vi får så mye masse til overs at den kan brukes til å fylle ut dalen syd for flyplassen, sier Kaalstad.
– Flyet har gått
Five mener det er lite realisme i forslaget og at det ikke er vilje i Skien bystyre til å øke tilskuddet slik det er i dag.
Det har gått mange fly, sier ordfører Hedda Foss Five i Skien, og omformulerer ordtaket om toget.
Hun viser til at flyplassen tidligere hadde flere eiere og mer i tilskudd, og at situasjonen med Skien kommune som eneeier gjør situasjonen vanskeligere.
– Det er lettere å søke om penger i Samferdselsdepartementet dersom det er flere kommuner som er med på flyplassen. Det synliggjør at det er en større del av befolkningen som trenger denne flyplassen, sier Five.
Five sier det har vært en uke med flere dårlige nyheter, både nedlegging av Bergens-ruta, og det at fylkespolitikerne vil bruke penger på planene om en regionflyplass på Notodden.