Politikerne på Notodden har nærmest gitt opp håpet om å få elektrifisert Bratsbergbanen helt ned til den nye kollektivterminalen.
Grunnen er at det blir for dyrt å sette opp master mellom den fredede jernbanestasjonen i næringsparken og E 134. På stedet er det så trangt at master til elektriske tog forutsetter at E134 forskyves eller innsnevres.
– Det blir for kostbart og Statens vegvesen er heller ikke veldig interessert i gå løs på den modellen, sier ordfører Jørn Christensen (H).
Les også:
Stopper toget før problemet
Politikerne vil i stedet stoppe togene før den fredede stasjonen. Da blir prosjektet billigere, men spaserturen for passasjerene lengre.
– Passasjerene må gå 138 meter for å komme til den nye kollektivterminalen, sier Torgeir Fossli fra Venstre. Han tror dette er siste sjanse for å få på plass elektriske togsett på Bratsbergbanen.
Fossli har kontaktet Venstres nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Abid Q. Raja.
– I budsjettforliket ble det bevilget over 600 millioner kroner mer til drift og vedlikehold av jernbane. Vi vil gjerne ha et møte med ledelsen i komiteen slik at vi kan få penger til Bratsbergbanen, sier Fossli.
Det haster, for transport- og kommunikasjonskomiteen skal være ferdig med sin behandling av budsjettet innen 26. november.
Ordføreren har hatt møte med Jernbaneverket som sier at det er en realistisk løsning å stoppe før den fredede stasjonen. Da vil elektrifiseringen trolig koste 8-9 millioner kroner.
– Dårlig løsning
Fylkesordfører Terje Riis-Johansen var ikke kjent med Notodden-politikernes utspill. Han er usikker på hvor lurt det er å endre planene nå.
– Telemark fylkeskommune har sagt at man ønsker å elektrifisere hele Bratsbergbanen. Kollektivterminalen er så viktig for busstilbudet i Midt-Telemark at det er en dårlig løsning å ikke kjøre toget helt fram.
Riis-Johansen mener man må være nøye med å kommunisere det samme budskapet til sentrale myndigheter.
– De gangene vi har hatt suksess i Telemark, er det fordi vi har kommunisert ett budskap.