Hopp til innhold

Vil redde Bratsbergbanen

Folkeaksjonen for Bratsbergbanen mobiliserer, og inviterer til strategimøte for å redde togstrekningen.

Bratsbergbanen

Folkeaksjonen for Bratsbergbanen mobiliserer for å redde banen.

Foto: nils martin brandvik / nrk

Årsaken til strategimøtet er uttalelser fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som sier man også må se på andre løsninger for å sikre god kollektivtrafikk mellom Notodden og Grenland, som for eksempel buss.

Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil se på andre alternativer enn tog for å sikre god kollektivtransport mellom Notodden og Grenland.

Foto: Jan Gulliksen / NRK

Yusuf Kaya i Folkeaksjonen har kjempet for Bratsbergbanen i fire år, men ikke for at toget skal erstattes med buss.

– Bratsbergbanen har vært i bruk i over 100 år, og med den bruker man en time fra Notodden til Porsgrunn. Med veiene vi har her i fylket vil en busstur ta mellom 30 og 45 minutter lengre tid, sier Kaya.

Les også:

Vil ha med lokalpolitikerne

Terje Riis-Johansen

Fylkesordfører Terje Riis Johansen er invitert til strategimøte for å redde Bratsbergbanen.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

Fylkesordføreren, lederen av fylkets samferdselsutvalg og alle ordførerne langs Bratsbergbanen er invitert til et møte den 28. august for å diskutere hvilken strategi man skal bruke for å kunne bevare togtilbudet.

Fylkestingsrepresentant for Venstre, Johan Tønnes Løchstøer sier det må komme penger til Bratsbergbanen i budsjettforhandlingene i høst.

– Jeg registrerer at ministeren ikke lover noe, men dette må opp i statsbudsjettet om man skal kunne opprettholde driften, sier Løchstøer.

Åpner for private aktører

Johan Tønnes Løchstøer

Johan Tønnes Løchstøer fra Venstre mener høstens budsjettbehandling blir avgjørende for Bratsbergbanen sin fremtid.

Foto: Marianne Lande Hallingskog / NRK

Ha ser heller ikke bort fra at det kan være lurt å legge driften av togstrekningen ut på anbud.

– Det må gjøres tiltak for å få opp passasjerantallet, og da kan det være et alternativ å få inn private aktører.

Han er allikevel klar på at Bratsbergbanen sin skjebne fort kan avgjøres i høst.

– Det er det ingen tvil om. Statsbudsjettet blir avgjørende for Bratsbergbanen sin fremtid, avslutter Løchstøer.