Årsaken til strategimøtet er uttalelser fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som sier man også må se på andre løsninger for å sikre god kollektivtrafikk mellom Notodden og Grenland, som for eksempel buss.
Yusuf Kaya i Folkeaksjonen har kjempet for Bratsbergbanen i fire år, men ikke for at toget skal erstattes med buss.
– Bratsbergbanen har vært i bruk i over 100 år, og med den bruker man en time fra Notodden til Porsgrunn. Med veiene vi har her i fylket vil en busstur ta mellom 30 og 45 minutter lengre tid, sier Kaya.
Les også:
Vil ha med lokalpolitikerne
Fylkesordføreren, lederen av fylkets samferdselsutvalg og alle ordførerne langs Bratsbergbanen er invitert til et møte den 28. august for å diskutere hvilken strategi man skal bruke for å kunne bevare togtilbudet.
Fylkestingsrepresentant for Venstre, Johan Tønnes Løchstøer sier det må komme penger til Bratsbergbanen i budsjettforhandlingene i høst.
– Jeg registrerer at ministeren ikke lover noe, men dette må opp i statsbudsjettet om man skal kunne opprettholde driften, sier Løchstøer.
Åpner for private aktører
Ha ser heller ikke bort fra at det kan være lurt å legge driften av togstrekningen ut på anbud.
– Det må gjøres tiltak for å få opp passasjerantallet, og da kan det være et alternativ å få inn private aktører.
Han er allikevel klar på at Bratsbergbanen sin skjebne fort kan avgjøres i høst.
– Det er det ingen tvil om. Statsbudsjettet blir avgjørende for Bratsbergbanen sin fremtid, avslutter Løchstøer.