To hjul, en liten plattform til å stå på og en styrestang. Oddbjørn Gustavsen viser hvordan en ståhjuling virker.
Han har nå startet en forening i Telemark for ståhjuling-interesserte. Foreningen skal jobbe for å få inn penger til å lage løyper, og for at kjøpesentre i fylket skal få godkjente ståhjuling-stativ ved inngangene.
– Jeg er litt entusiastisk rundt dette. Jeg har lyst til å ha en egen dag for dette til sommeren, og da er det greit å ha en forening. Da kan jeg søke om midler, sier han.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Vil leve av turer med ståhjuling
Det fortsatt ikke lov til å bruke ståhjuling i Norge, men den nye regjeringen vil nå tillate det.
Gustavsen håper at han på sikt kan leve av å arrangere guidede turer med ståhjulinger langs Telemarkskanalen.
– Ja, det ser jeg for meg. Jeg har søkt midler fra kommunen til å sette i gang et sånt prosjekt, sier han.
- Les også:
Men Trygg Trafikk frykter økt konfliktnivå og farlige situasjoner i sykkel og gangfelt når ståljulingen ruller ut på norske veier.
– Det er allerede konflikt mellom fotgjengere og syklende i dag. Veinettet vårt er ikke bygget ut slik at det er plass til alle disse trafikantene, sier Brita Straume i Trygg Trafikk Telemark.
– For alle
Gustavsen mener at Trygg Trafikk bør sette seg bedre inn i hva en ståhjuling er.
– Den går i maks 20 kilometer i timen. Den kan brukes av folk i alle aldre. Jeg har til og med en gravid kone som bruker den, sier han.
Bård Hoksrud, som er statssekretær i Samferdselsdepartementet, mener erfaringene fra utlandet er så positive at han ikke ser problemer med å gjøre ståhjulingen lovlig.
– I mange land er de lov å bruke, uten at det har blitt kaos. Dessuten tror jeg ikke gud og hvermann kommer til å skaffe seg en slik. De koster tross alt fra 30–70 000 kroner, sa Hoksrud til NRK i høst.