Hopp til innhold

Vil leve av ståhjuling-turisme

Foreløpig ruller det ikke mange såkalte ståhjulinger langs sykkelveier og gangfelt her i landet. Men det er mange som gleder seg veldig til det blir lovlig.

Oddbjørn Gustavsen

Oddbjørn Gustavsen har startet en forening for ståhjuling-interesserte i Telemark.

Foto: Kurt Inge Dale / NRK

To hjul, en liten plattform til å stå på og en styrestang. Oddbjørn Gustavsen viser hvordan en ståhjuling virker.

Han har nå startet en forening i Telemark for ståhjuling-interesserte. Foreningen skal jobbe for å få inn penger til å lage løyper, og for at kjøpesentre i fylket skal få godkjente ståhjuling-stativ ved inngangene.

– Jeg er litt entusiastisk rundt dette. Jeg har lyst til å ha en egen dag for dette til sommeren, og da er det greit å ha en forening. Da kan jeg søke om midler, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Ståhjuling

En ståhjuling har en topphastighet på 20 kilometer i timen.

Foto: Kurt Inge Dale / NRK

Vil leve av turer med ståhjuling

Det fortsatt ikke lov til å bruke ståhjuling i Norge, men den nye regjeringen vil nå tillate det.

Vil starte med ståhjul-turisme

Gustavsen håper at han på sikt kan leve av å arrangere guidede turer med ståhjulinger langs Telemarkskanalen.

– Ja, det ser jeg for meg. Jeg har søkt midler fra kommunen til å sette i gang et sånt prosjekt, sier han.

Men Trygg Trafikk frykter økt konfliktnivå og farlige situasjoner i sykkel og gangfelt når ståljulingen ruller ut på norske veier.

Brita Straume

Brita Straume i Trygg Trafikk Telemark er ikke begeistret for å få ståhjulinger ut i trafikken.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Det er allerede konflikt mellom fotgjengere og syklende i dag. Veinettet vårt er ikke bygget ut slik at det er plass til alle disse trafikantene, sier Brita Straume i Trygg Trafikk Telemark.

– For alle

Gustavsen mener at Trygg Trafikk bør sette seg bedre inn i hva en ståhjuling er.

– Den går i maks 20 kilometer i timen. Den kan brukes av folk i alle aldre. Jeg har til og med en gravid kone som bruker den, sier han.

Bård Hoksrud, som er statssekretær i Samferdselsdepartementet, mener erfaringene fra utlandet er så positive at han ikke ser problemer med å gjøre ståhjulingen lovlig.

– I mange land er de lov å bruke, uten at det har blitt kaos. Dessuten tror jeg ikke gud og hvermann kommer til å skaffe seg en slik. De koster tross alt fra 30–70 000 kroner, sa Hoksrud til NRK i høst.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark