Vil legge E134 via Rauland

Statens vegvesen anbefaler en helt ny trase for E134. Veien blir 51 minutter raskere via Rauland.

Alternativ nord mellom Gvammen og Vågsli

Alternativ nord mellom Gvammen og Vågsli.

Foto: Faksimile: vegvesenet.no

På pressekonferansen fredag la Statens vegvesen frem sin anbefaling til fremtidig trase for E134 mellom Gvammen i Hjartdal og Grungedal i Vinje.

– Vi anbefaler at fremtidig E134 går i en innkortet trase nord for der den er, altså over mot Rauland og Totak, sier prosjektleder Morten Ask.

Sparer 51 minutter

Kort reisevei og tilnærmet lik kostnad gjorde utslaget. Ask forteller at prislappen på de to alternativene er tilnærmet like. Det ene alternativet koster ti milliarder kroner, mens det andre koster 11 milliarder kroner.

– Vi sparer 51 minutter reisetid i de utredningene vi har gjort. Det gir en veldig stor innsparing i reisetid og reisekostnader, sånn at for E134 sin funksjon som nasjonal transportkorridor, så gir det en veldig stor innsparing, sier Ask.

Konseptet kalles alternativ nord, og innebærer at distansen mellom Gvammen og Vågsli reduserer fra 120 km til 85 km.