Hopp til innhold

Vil ha politi på Facebook

Det er stor forskjell på politiets bruk av sosiale medier når de skal etterforske kriminalitet.

Politi bruker sosiale medier i varierende grad

Lensmann Finn-Arild Bystrøm bruker Facebook og Twitter aktivt i sitt arbeid.

Foto: Thomas Nicolai Blekeli / NRK

I Tokke i Telemark sitter nyansatt lensmann Finn-Arild Bystrøm. Han logger seg inn på Twitter og Facebook flere ganger om dagen, for å sjekke hva som skjer i kommunen, og for å se om det har kommet inn tips til ham.

Han er en av de mest aktive lensmennene på sosiale medier.

– Noen må bryte litt land, og det er vi med på å gjøre her nå. Det må nok gjøres noen justeringer. Det er nok sånn med ny teknologi at vi tar det i bruk, og så får vi se hvordan vi justerer underveis, sier Bystrøm.

Finn-Arild Bystrøm

Lensmann i Tokke, Finn-Arild Bystrøm mener politiet hører hjemme på nettet.

Foto: Thomas Nicolai Blekeli / NRK
Anders Jølstad, kommunikasjonsrådgiver ved Politiet i Telemark

Politiet i Grenland har ikke organisert seg for å være aktive på sosiale medier

Foto: Petter Melsom / NRK

Både fysisk og på nettet

Bystrøm opptrer som lensmann, både på egen facebook- og twitterkonto. Her legger han ut informasjon om arbeidet politiet gjør i kommunen, og etterlyser tips i pågående saker.

I Tokke er ikke lensmannskontoret åpent hver dag, men det er Internett. Bystrøm mener tilstedeværelsen på sosiale medier gjør at folk kan oppleve at politiet er til stede i hverdagen ved at han svarer på henvendelser og informerer.

– Jeg mener at politiet må bruke de mulighetene som finnes for å være i kontakt med publikum. Både fysisk, ved å oppsøke der folk er og drive forebyggende arbeid, men også ved å være på sosiale medier, det tror jeg er viktig.

Fikk inn tips

Politiet andre steder i landet, bruker også sosiale medier aktivt. Både i Buskerud og i Oslo legges informasjon om hendelser fortløpende ut på Twitter.

Enkelte lensmenn eller politimestre er også aktive med synspunkter og informasjon på egne sider. Det er likevel ikke så mange som har gjort som Bystrøm i Tokke. Han oppfordrer også folk til å kommentere og tipse. For eksempel da juletreet på torget ble ramponert gjentatte ganger.

– Vi fikk inn tips fra publikum som gjorde at vi kom videre i saken. Folk reagerte og hadde ønske om å bidra til å oppklare saken, og det setter vi veldig pris på.

– Er dette en typisk sak som egner seg for å be om tips på sosiale medier, mener du?

– Ja, det vil jeg si. For så vidt å gi tips i enhver sak kan jo være en idé, men det var jo ikke noen farlige, sensitive opplysninger i denne saken, slik det ville vært i en drapssak, så jeg synes det passet greit å bruke sosiale medier til det.

Ønsker politiet kunne legge ut bilde

I Skien, er politiets praksis en annen. Her sitter kjøpmann Thomas Robertsen med overvåkningsbilder av et ran før jul.

– Raneren kom inn nøyaktig ti på ni. Vi fikk han på kamera og har fått gode bilder av hele ranet, som varte i bare et par minutter, sier Robertsen.

Her legger ikke politiet ut denne typen informasjon på nettet. Da Robertsen gjorde det på sin egen Facebook-side fikk han mange tilbakemeldinger fra folk. Han skulle heller ønske politiet kunne gjort det så fort de hadde bildene.

– Ja, det synes jeg. Jeg ser ikke noe behov for å spare den kriminelles identitet. Det har jeg ikke noen forståelse for.

Kommunikasjonsansvarlig ved politiet i Telemark, Anders Jølstad, sier de har relativt liten aktivitet på sine Facebook-sider og at de ikke legger ut informasjon eller ber om tips for eksempel etter ran.

– Vi har både hensynet til sakens involverte, personvern og den type ting. Samtidig er vi ikke der at vår operasjonssentral og etterforskere er i gang på Facebook, for å si det sånn. Det ville kreve en større organisering.

Skal evaluere

Politidirektoratet har i høst gjennomført en risikovurdering blant annet for å kunne gi klare råd i forhold til bruk av sosiale medier. Kommunikasjonsdirektør Margrete Halvorsen sier politiet er relativt ferske på sosiale medier.

Hun sier det er opp til hvert enkelt politidistrikt å avgjøre hvilke kanaler de skal bruke for å få en god kontakt med publikum.

Det viktigste når politiet begynner å bruke kanaler på Internett når de har kontakt med folk, er at det ikke deles informasjon som er taushetsbelagt eller i strid med personvernet. Hun sier det nå vil være viktig å se på retningslinjene de har om bruken av sosiale medier.

– Vi følger veldig godt med på utviklingen og vil selvfølgelig både høste erfaringer, evaluere og revidere våre retningslinjer når det er behov for det.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark