Vil ha bånn gass på Vestfoldbanen

Fylkesordføreren i Telemark mener det er en skandale dersom utbyggingen av dobbeltspor på Intercity-strekningene stopper opp. Flere fylker støtter kravet om mer penger til planlegging av togstrekningene.

Tog

FRYKTER STOPP: Det mobiliseres for å unngå utsettelse av dobbeltspor på Intercity-strekningene.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix
Tom Ole Buaas
Journalist

Delegasjoner fra både Telemark og Vestfold kom i ettermiddag med et klart krav til Stortingets transport- og kommunikasjonskomite. De vil ha mer penger til planlegging av dobbeltspor på Vestfoldbanen, slik at fremdriften ikke stopper opp.

Regjeringen har foreslått å bruke 18 millioner kroner på Vestfoldbanen neste år, men i Vestfold og Telemark krever de rundt 100 millioner kroner til prosjektet.

Ulike signaler

Fylkesordfører i Telemark, Sven Tore Løkslid (Ap) mener at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Jernbaneverket har gitt ulike signaler om hva regjeringens forslag vil bety for Vestfoldbanen.

Sven Tore Løkslid

FOR LITE PENGER: Sven Tore Løkslid krever 100 millioner kroner til Vestfoldbanen.

Foto: Roald Marker / NRK

– Jeg har snakket med folk i Jernbaneverket som sier at forslaget vil bremse fremdriften for Vestfoldbanen. Samtidig sier Solvik-Olsen at de ikke bremser. Dette må vi rydde opp i og jeg forventer at planleggingen fortsetter med full styrke, noe annet vil være en skandale, sier Løkslid.

Regiondirektør i Jernbaneverket, Sjur Helseth, bekrefter til NRK at fremdriften til Vestfoldbanen blir redusert med de 18 millionene som nå er foreslått.

Løkslid var likevel positiv etter møtet i Oslo i dag. Han opplevde at det var stor forståelse for kravet om å opprettholde fremdriften.

Ordføreropprør mot Intercity-satsing

Forundra og skuffet

Fylkesordfører i Vestfold, Rune Hogsnes (H), har i dag sittet i møter med Jernbaneverket for å diskutere det som skal skje på Vestfoldbanen. Derfor var det hovedutvalgsleder Hans Hilding Hønsvall (KrF) som møtte komiteen på Stortinget i dag.

Hogsnes sier han nå ønsker nå å få avklart noen spørsmål med Jernbaneverket.

Rune Hogsnes sitter på kontoret sitt.

FORUNDRA: Rune Hogsnes syns det er rart at det at det ikke er nok penger til Vestfoldbanen i forslaget til statsbudsjett.

Foto: Helena Rønning / NRK

– Vi sender nå et brev til Jernbaneverket. Jeg er forundra over at det ikke er penger til planleggingen i Vestfold, når det skal brukes mer enn en milliard på planlegging. Det siste vi har hørt er at det kreves rundt 80 millioner kroner for å holde fremdriftsplanen og det bør det være mulig å få til, mener Hogsnes.

Mye kan påvirke fremdriften

Ketil Solvik-Olsen

IKKE BEKYMRET: Ketil Solvik-Olsen mener at regjeringen har et høyt ambisjonsnivå for Vestfoldbanen.

Foto: Jane Rasmussen / NRK

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen avviser at det nå blir full brems i Jernbaneverkets planlegging av Intercity. Han skriver i et innlegg at tidligere kostnadsoverslag for planleggingen har vist seg å være for lave, og at regjeringen må sikre at kostnadsveksten holdes nede.

Solvik-Olsen legger til at det fortsatt er sju år til planlagt byggestart for strekningen mellom Tønsberg og Larvik, og at det er mange forhold som kan påvirke fremdriften både positivt og negativt.