Hopp til innhold

Vil frede jernbaneferje

Riksantikvaren vil frede jernbaneferja "D/F Ammonia".

Ammonia
Foto: Finn-Arild Bystrøm

"Ammonia" er den siste gjenværende dampdrivne jernbaneferja i verden.

- Jeg er glad for forslaget, sier Finn Tallakstad i Stiftelsen Rjukanbanen.

Han forteller at fredningsarbeidet er viktig for å få Rjukan inn på Verdensarvlista.


Verneverdig

«Fredningen av D/F Ammonia begrunnes med at den er den siste gjenværende dampdreven jernbaneferjen i verden og representerer norsk, industri, transport- og krigshistorie på et betydningsfullt område» står det i begrunnelsen.

Ferjen ble overført fra Norsk Hydro til Stiftelsen Rjukanbanen i 1997. I 1998 fikk den status som verneverdig skip av Riksantikvaren.

"Ammonia" ble bygget i 1929. I 1956 kom den nye ferja, "Storegut", og "Ammonia" ble lagt i opplag året etter. Den var i drift som reserveferje fram til 1991.

Les: Tinnsjøens arbeidshest

Les også: Ett skritt nærmere verdensarvlista

Rjukanbanen

Rjukanbanen ble bygget i forbindelse med Norsk Hydros store fabrikkprosjekter på Rjukan i 1909. I 1991 ble banen lagt ned.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK
Ammonia

'Ammonia' ble bygget i 1929

Foto: Richard Aune / NRK