Hopp til innhold

Vil erobre flyindustrien

SKIEN (NRK): En norsk gründer vil lage automatiserte vaskehaller for fly, slik som man har for biler i dag. EU har troen på prosjektet og sponser med 24 millioner kroner.

Flyvaskemaskin

NY TEKNOLOGI: Dette er en miniatyrversjon av vaskehallen Mæland ønsker å bygge.

Foto: Anne Lognvik

Inne i den luftige gamle avgangshallen på Skiens lille flyplass Geiteryggen, står den. På størrelse med en lekestue, men med fremtidens finesser og teknologi for vasking og fjerning av is på fly.

«Effekten er enorm»

Svein Gunnar Mæland

Gründer Svein Gunnar Mæland er sprekkeferdig av fortellerglede og stolthet.

Nå skal vi fokusere på å bygge ut denne modellen her, og så kommer kundene springene, sier Mæland.

Han legger til at de til nå har fått en kjøpserklæring fra Sandefjord lufthavn Torp, og at de ellers har fått mange gode tilbakemeldinger, blant annet da de viste frem prosjektet i München i fjor.

Svein Gunnar Mæland og Hedda Foss Five

SPRATT KORKEN: Svein Gunnar Mæland og Hedda Foss Five feirer pengestøtten fra EU.

Foto: Anne Lognvik

Værfast i to døgn

Det hele begynte med en litt lengre flyforsinkelse i jula 2009.

– Eldstebroren min ble sittende i Schiphol fordi flyplassen var nedsnødd. Han strandet der og flyplassen var stengt i to dager.

Den lange forsinkelsen hjem til jul ble naturlig nok et samtaleemne rundt bordet resten av jula. Som yngstebror i en bilvaskemaskinfamilie var veien til ideen om flyvaskemaskin kort.

– I tillegg til å drive bensinstasjon, solgt faren min bilvaskemaskiner. Jeg var ikke store gutten da jeg var med ham på dette, forteller Mæland.

Mæland-familien

VASK I BLODET: Svein Gunnar Mæland har vokst opp med vaskemaskiner. Her er han sammen med sin storebror og far.

Foto: Privat

Mæland jobbet videre med ideen og produserte tegninger og planer. I 2010 fikk han med seg Kongsberg Devotek AS som investor, og etter hvert har flere investorer og samarbeidspartnere kommet til. Sommeren 2015 fikk de ferdig en skalamodell som demonstrerer prinsippet.

Siste oppturen kom nå rett før jul. EU støtter prosjektet med 2,5 millioner euro, eller nærmere 24 millioner norske kroner.

– Det betyr at prosjektet endelig kan realiseres og at vi kan sette i gang byggingen her i Telemark. Det er kjempestort, det er hele nøkkelen, sier han om EU-pengene.

Kvalitetsstempel for selskapet

Ordfører i Skien, Hedda Foss Five mener støtten fra EU er et kvalitetsstempel for prosjektet.

Hedda Foss Five

FORNØYD: Hedda Foss Five er glad for finansieringen fra EU.

Foto: Roald Marker / NRK

– Jeg er veldig entusiastisk over at finansieringen har gått i orden. Ideen har vært så genial, at jeg har bare har gått og ventet på at EU skulle skjønne det samme, sier Five

Mæland har klokkertro på prosjektet sitt, og mener flyselskapene kan spare store beløp.

– Effekten er enorm. Hvis en skal gå direkte på besparelsen et flyselskap med 100 fly vil få, så blir det 80–100 millioner kroner i året i reduserte drivstoffkostnader, sier han.

– Hva er miljøgevinsten?

– Det er en stor gevinst i mindre utslipp av CO₂. Den andre gevinsten er jo at du reduserer forbruket av glykol når en fjerner is fra flyet, sier Mæland.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark