NRK Meny
Normal

Vil ha sykkelsti framfor råtne sviller

Velforeningen på Neslandsvatn vil ha gang- og sykkelvei i stedet for en rusten og nedlagt jernbane. Men Jernbaneverket har ingen tro på at dette bare vil koste 77 000 kroner.

Velforening vil ha bort nedlagt jernbane

VIL RYDDE: Her vil velforeningsleder Sigtru Nesland ha bort skinner og ha gang- og sykkelsti i stedet.

Foto: Tellef Dahll / NRK

I ni år har Neslandsvatn velforening forsøkt å få Jernbaneverket til å rydde opp etter seg, slik at det kan bygges gang- og sykkelsti. Men Jernbaneverket mener en opprydding blir for dyrt.

Leder i velforeningen Sigtru Nesland mener det er lite jobb som kreves, og kan ikke forstå at oppryddingen tar så lang tid.

– Vi ønsker at Jernbaneverket kommer og rensker opp etter seg, tar vekk skinner og skiller, ødelagte gjerder så vi kan lage en gang- og sykkelsti.

Banen lagt ned i 1989

De rustne jernbaneskinnene ved Nestlandsvatn ligger fremdeles igjen etter Kragerøbanen som ble lagt ned i 1989. Banen ble brukt til godstrafikk, men ikke siden tidlig 2000-tall.

Det har vist seg at de knappe fire kilometerne med gamle jernbanespor har vært vanskelig å få en avklaring om. Nesland sier at Jernbaneverket, som har plikt til å rydde opp etter seg, ikke har svart på henvendelsene de har fått.

Velforeningen tok derfor skjeen i egen hånd, og har fått et anbud på oppryddingen. Det hele vil koste 77 000 kroner pluss moms.

– Jeg ble jo kjempebegeistret. For denne summen kan en jo nesten samle inn lokalt. Vi har sendt tilbudet til Jernbaneverket, men har ikke hørt noe.

Kommunalsjef for plan, næring og kultur i Drangedal kommune, Arne Ettestad

Kommunalsjef Arne Ettestad synes det er betenkelig at skolebarn må busses forbi på strekningen.

Foto: Tellef Dahll / NRK

Kommunalsjef for plan, næring og kultur i Drangedal kommune, Arne Ettestad, har selv vært i dialog med Jernbaneverket, Han sier det er på høy tid at strekningen ryddes.

– For det må være grenser for hvor lenge en kan la gamle jernbaneskinner, gjerder og kreosotimpregnerte materialer ligge og ruste og råtne på en strekning som blir regna for så farlig for unger at de må busses forbi.

– Blir ikke ryddet med det første

Men kommunikasjonssjef i Jernbaneverket, Thor Erik Skarpen, sier at de ikke har planer om å rydde opp på strekningen. Han sier at presset økonomi gjør at de bruker pengene de har på persontogtrafikken på Sørlandsbanen. En opprydding blir for dyrt, og Skarpen tror ikke på velforeningens anbud på 77 000 kroner.

Thor Erik Skarpen

Kommunikasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket vil heller bruke penger på persontogtrafikken.

Foto: Jerbaneverket

– Jeg er skeptisk til anbudet og har ingen tro på den prisen. Det er et større prosjekt enn det ser ut som. Det er mye mer som ligger der, blant annet kabler. Vi har et ansvar for å gjøre det ordentlig dersom det først skal ryddes opp.

Sigtru Nesland, mener jernbaneskinnene må ryddes opp, og at restene som ligger igjen ødelegger for lokalbefolkningen.

– For et lite samfunn som vi har her er det veldig viktig at det ikke blir avskåret med en nedlagt jernbane.