Hopp til innhold

Var 50 meter fra dronekollisjon

Flyet med seks fallskjermhoppere om bord var bare 50 meter fra å kollidere med en drone. – Det kunne fått alvorlige konsekvenser, frykter Havarikommisjonen.

Fly, Grenland fallskjermklubb

Dette flyet var nær ved å kollidere med en drone.

Foto: Stig Thunes

– Det er jo en alvorlig situasjon. 50 meter er jo ikke så stor avstand. Så vidt jeg vet har ikke dette objektet lov å fly der det gjorde, sier leder i Grenland fallskjermklubb Stig Thunes.

Stig Thunes

Stig Thunes er leder i Grenland fallskjermklubb.

Foto: privat

28. mai var et fly med seks fallskjermhoppere og en pilot i lufta ved Skien lufthavn. I 4800 fots høyde dukket det opp et objekt på motsatt kurs.

– Akkurat hvordan dette flyet eller dronen så ut vet jeg ikke. Men det passerte jo nokså nært på flyet vårt, sier Thunes.

Første hendelse

–Dette er første gang vi undersøker en slik hendelse, sier direktør for luftfartsavdelingen hos Statens havarikommisjon Kåre Halvorsen.

Kåre Halvorsen

– En alvorlig luftfartshendelse, sier Kåre Halvorsen i Statens Havarikommisjon.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

Han beskriver episoden som en alvorlig luftfartshendelse.

– Flere vitner, altså de som var om bord i flyet, bedømmer avstanden til å være rundt 50 meter. Dette skjedde i kontrollert luftrom. Det betyr at det er ulovlig for slike fjernstyrte objekter å fly der, sier Halvorsen.

Hva hadde skjedd om flyet og dronen hadde truffet hverandre?

– Vi er usikre på hva som hadde blitt utfallet av en kollisjon. Men vi tror at det kunne blitt vanskelig å kontrollere flyet etter et slikt sammenstøt. Og da sier det seg selv at det kunne fått alvorlige konsekvenser, sier Halvorsen.

Les også:

– Forventer flere episoder

Dette er første gang en slik episode blir etterforsket. Men fra utlandet finnes flere slike hendelser.

– Dette er et problemområde som har stort fokus. Derfor er det viktig at vi tar dette på alvor. Dette med droner er noe som er i stor vekst, derfor kan det være naturlig å forvente at vi kan få flere liknende episoder, sier Halvorsen.

Det er ikke klart når Havarikommisjonen vil være ferdig med sine undersøkelser knytta til nestenkollisjonen.

– Ukultur

Morten Raustein, flyoperativ inspektør ved luftfartstilsynet, sier hendelsen var ulovlig fordi annen lufttrafikk ble satt i fare.

– Det er en liten ukultur som er i ferd med å bred seg, det er de som flyr droner utenfor de rammene som vi anser som akseptabelt sikkert. De skjønner ikke at de setter både andre luftfartøy og andre på bakken i fare.

– Dette er et økende problem når disse plattformene blir mer og mer tilgjengelig, det er det ikke noe tvil om, sier Raustein.