Hopp til innhold

Vant Gründer-Idol for beste forretningsidé

Ungdomsbedriften Safe Child UB har designet en sikkerhetslås for en fem-punktsele til barnesete i bil.

Vinnere av gründeridol

VINNERNE: Petter Thygesen, Lone Stakston Husby, Fredrik Berg Larsen, John Kåre Seland Sørensen og Manawar Maqsood. Alle er elever ved Skien videregående skole.

Foto: Tom Andersen / NRK

– Safe Child UB overbeviste juryen raskt med sin presentasjon. Juryen forsto raskt hva slags produkt de hadde og hvilke kommersielle muligheter det har.

Det er behov for dette i markedet. Det er jeg overbevist om, forklarer Bettina Abrahamsrud i Ungt Entreprenørskap Telemark.

Gründer-Idol blei arrangert for første gang i dag, i samarbeid med Ungt Entreprenørskap Telemark.

De fem elevene som vant går i andreklasse ved Skien videregående skole.

Tøff konkurranse

– Konkurransen var hard blant de 23 elevbedriftene som stilte opp, mange fra media og yrkesfaglig studieretning, forteller de.

Ledere av Gründer Idol

Bettina Abrahamsrud (t.v.) leder Ungt Entreprenørskap Telemark og Tone Allum er prosjektleder for Gründeruka.

Låsen til fempunktsselen har elevene foreløpig kun som bilder og en videoanimasjon. Selelåsen som følger med barneseter, kan åpnes av barna selv. Denne skal hindre barn i å åpne selelåsen selv. Voksne kan åpne den ved et enkelt grep.

Det var en av elevene, Lone Stakston Husby, som hadde ideen. Hun har selv barn og så behovet for bedre sikring av barn i bil.

Dermed var spiren lagt.

Les også:

Kan bli salgssuksess

– Vi har ennå ikke fått laget låsen konkret men har kontakt med ingeniører som kan lage en prototyp. Når den blir klar, er ennå ikke avgjort. Men når vi får den fram, tror vi den kan bli en salgssuksess, forklarer de.

Elevgruppa håper de kan hevde seg bra i konkurransen på fylkesmessa som kommer og kanskje gjøre det bra i Gründer-NM.

Premien i dag var på 5000 kroner.

– De skal gå til videreutvikling av produktet, forklarer Lone.

Stimulerer kreativitet

– Det er utrolig viktig å stimulere ungdom til å være kreative og få dem til å tenke kommersialisering og hva som kan bidra til egenutvikling av bedrift, sier Tone Allum, prosjektleder for Gründeruka.

Gründer-Idol er en del av Gründeruka, som er Norges svar på Global Entrepreneurship.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark