Høyeste tillatt fartsgrense i Norge er 110 km/t på noen utvalgte vegstrekninger. Flere av vegene har variable fartsgrenser, der Statens vegvesen kan fjernstyre skiltene langs veien.
Det er to og et halv år siden den nye E18 mellom Sky i Vestfold og Langangen i Telemark ble åpnet.
I løpet av denne perioden har fartsgrensa blitt redusert ved 40 hendelser, men aldri på grunn av dårlig vær og vanskelige kjøreforhold.
– Vi har ikke hatt værhendelser som tilsier at vi har måttet sette ned fartsgrensa i Vestfold, sier byggeleder i Statens vegvesen i Vestfold, Dler Jaf.
- Les også:
- Les også:
Uhell
Han sier det kan være glatt på E18, men det fører som er ansvarlig for å tilpasse farten etter forholdene. Det er det slett ikke alle som gjør.
Tirsdag var det vanskelige kjøreforhold på mange veier i Sør-Norge. På E18 i Vestfold var fire biler involvert i uhell. Det var ingen personskader.
– Vi hadde brøytet høyre felt, men fikk ikke brøytet hele venstre felt. Da folk forsøkte å kjøre forbi i venstre felt, skjedde det uhell, sier Jaf.
Støtter dagens ordning
Også Utrykningspolitiet har advart mot vanskelige kjøreforhold denne uken.
UP-sjef Runar Karlsen ønsker likevel ikke å ha en ordning der vegvesenet justerer fartsgrensa etter kjøreforholdene. Han sier det er sjåførens ansvar å tilpasse farten.
– Det er den som kjører bilen som står nærmest til å vurdere forholdene. Værforholdene varierer fra minutt til minutt, og fra hundremeter til hundremeter. Det er et for stort ansvar for en operatør på en vegtrafikksentral langt unna å vurdere forholdene på veiene.
Karlsen sier at fartsgrensene ikke er veiledende, men grenser for maksimal fart når det er gode kjøreforhold på veien.