Hopp til innhold

110-grense uansett vær

PORSGRUNN/LARVIK (NRK): Statens vegvesen setter ned fartsgrensa ved ulykker, arbeid langs veien og motorhavari. Det har aldri vært aktuelt å redusere maksfarten på grunn dårlig vær og kjøreforhold.

Biler på E18.

Dårlig vær på E18 gjennom Vestfold.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Høyeste tillatt fartsgrense i Norge er 110 km/t på noen utvalgte vegstrekninger. Flere av vegene har variable fartsgrenser, der Statens vegvesen kan fjernstyre skiltene langs veien.

Dler Jaf

Byggeleder i Statens vegvesen i Vestfold, Dler Jaf.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

Det er to og et halv år siden den nye E18 mellom Sky i Vestfold og Langangen i Telemark ble åpnet.

I løpet av denne perioden har fartsgrensa blitt redusert ved 40 hendelser, men aldri på grunn av dårlig vær og vanskelige kjøreforhold.

– Vi har ikke hatt værhendelser som tilsier at vi har måttet sette ned fartsgrensa i Vestfold, sier byggeleder i Statens vegvesen i Vestfold, Dler Jaf.

Uhell

Han sier det kan være glatt på E18, men det fører som er ansvarlig for å tilpasse farten etter forholdene. Det er det slett ikke alle som gjør.

UP-sjef Runar Karlsen

Leder for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen

Foto: Jannicke Møller Andersen / NRK

Tirsdag var det vanskelige kjøreforhold på mange veier i Sør-Norge. På E18 i Vestfold var fire biler involvert i uhell. Det var ingen personskader.

– Vi hadde brøytet høyre felt, men fikk ikke brøytet hele venstre felt. Da folk forsøkte å kjøre forbi i venstre felt, skjedde det uhell, sier Jaf.

Støtter dagens ordning

Også Utrykningspolitiet har advart mot vanskelige kjøreforhold denne uken.

Laster Twitter-innhold

UP-sjef Runar Karlsen ønsker likevel ikke å ha en ordning der vegvesenet justerer fartsgrensa etter kjøreforholdene. Han sier det er sjåførens ansvar å tilpasse farten.

E18

E18 i Vestfold er en av veistrekningene med fartsgrense på 110 km/t.

Foto: Ken Willy Wilhelmsen / NRK

– Det er den som kjører bilen som står nærmest til å vurdere forholdene. Værforholdene varierer fra minutt til minutt, og fra hundremeter til hundremeter. Det er et for stort ansvar for en operatør på en vegtrafikksentral langt unna å vurdere forholdene på veiene.

Karlsen sier at fartsgrensene ikke er veiledende, men grenser for maksimal fart når det er gode kjøreforhold på veien.

Statssekretær Bård Hoksrud trykker på knappen som øker maksimal fartsgrense i Norge til 110 km/t.

13. juni 2014 satte statssekretær Bård Hoksrud opp fartsgrensen til 110 km/t på utvalgte veier.