Hopp til innhold

Ungdom har flest ulykker på snøskuter

Ungdom kjører de kraftigste snøskuterne og har høyere risiko for uhell og personskader enn andre viser ny undersøkelse.

Lensmann i Vinje, Trond Flothyl

KONTROLL: Lensmann Trond Flothyl i Vinje sier det er vanskelig å håndheve ulovlig snøskuterkjøring.

Foto: Martin Torstveit / NRK

Dette framgår av en rapport om bruk av snøscooter i Norge utarbeidet av Transportøkonomisk institutt.

Grunnen til at ungdom har høyere risiko skyldes at en del bruker snøskuter til risikoaktiviteter som å kjøre i løssnø, i bratte fjellsider, til hopping og kappkjøring.

Slik atferd er ikke særlig utbredt, men blant ungdom under 25 år svarer seks av ti at de gjør dette av og til eller oftere. De yngste kjører også gjennomgående nyere og kraftigere snøskutere enn eldre eiere, opplyser instituttet.

Brukes til fritidsaktiviteter

Tidligere i år sa miljøkrimkoordinator i Sør-Øst politidistrikt, Jon Galteland, at alkohol og alvorlige ulykker på snøskuter ofte går hånd i hånd.

– Når det skjer ulykker der politiet er involvert, ser vi ofte at det er alkohol inne i bildet.

Miljøkrimkoordinator Søraust politidistrikt, Jon Galtland

Miljøkrimkoordinator i Sør-Øst politidistrikt, Jon Galteland, er redd folk ikke melder fra etter ulykker på snøskuter.

Foto: Martin Torstveit / NRK

I undersøkelsen svarer imidlertid nesten ingen at de kjører etter å ha drukket alkohol.

Ifølge Transportøkonomisk institutt brukes snøskutere til ulike fritidsaktiviteter som dagsturer, isfiske, transport til hytte og i næring i forbindelse med hytteservice, skianlegg, reindrift og kjøring av ved.

Vanskelig å kontrollere

Snøskutereierne svarer i undersøkelsen at det er for strenge restriksjoner på bruken i Norge, og en del ulovlig kjøring forekommer. Mange mener det bør være flere skuterløyper og egne områder der det er lov å kjøre fritt, som i Sverige og på Svalbard. Et klart flertall mener dette ville føre til mindre ulovlig kjøring.

Lensmann Trond Flothyl i Vinje sier politiet sliter med å kontrollere snøskuterkjøringen.

– Det er veldig ressurskrevende, og det er vanskelig å være på rett plass til rett tid. Vi er veldig avhengige av tips fra publikum, sier han.

Den generelle fartsgrensen i terreng 70 km/t. Omtrent hver fjerde skutereier sier at han av og til eller oftere kjører fortere enn dette i terrenget.

13 prosent har hatt uhell

Totalt oppga 583 skutereiere, altså 13 prosent av de spurte, at de hadde hatt ett eller flere uhell med snøscooter i perioden 2011–2016. Antall uhell totalt var 780. Av disse ble én av fem fysisk skadet og av disse igjen ble om lag halvparten såpass skadet at de måtte ha legehjelp.

Kun 24 av uhellene ble meldt til politiet, mens forsikringsselskapene mottok melding om 134 uhell.

Politiet frykter at det er store mørketall knyttet til skuterulykker, fordi folk ikke melder fra, i frykt for å bli straffet.

– Terskelen for å melde fra til oss er veldig høy, når det skjer ulykker knyttet til ulovlig køyring, sa miljøkrimkoordinator Jon Galteland i februar.

4600 snøscootereiere har deltatt i undersøkelsen. Ifølge Transportøkonomisk institutt er det omtrent 85.000 snøskutere i Norge.