– All endring av hastighet i en bil gjør at utslippene av nox og partikler blir større, enn når man har jevn fart, sier forsker Rolf Hagman i Transportøkonomisk institutt.
– Mer forurensning
Kjører du nordover på Porsgrunnsveien fra Menstadbrua i Skien, må du gasse og bremse seks ganger i løpet av en drøy kilometer.
- Ut av rundkjøringen gir man først gass inn i 60-sonen.
- Så, når fartsmåleren akkurat har nådd 60-tallet, bremser man ned til femti over et gangfelt.
- Så, etter noen sekunder, øker fartsgrensen igjen til 60.
- 600 meter senere, er det igjen en 50-sone i noen hundre meter over et nytt gangfelt, før det igjen er fartsgrense på 60 km/t.
- Etter 60-skiltet er det 300 meter igjen før neste rundkjøring.
– Når man endrer skiltet hastighet, så er det jo rimelig at bilistene tilpasser seg det. Jo mer man gasser og bremser, desto mer forurensning blir det, sier Hagmann.
- Les også.
– Ikke tenkt på forurensning
Porsgrunnsveien strekker seg gjennom et boligområdet og lags veien er det egen gang- og sykkelsti.
Sjefingeniør Bjørn Richard Kirste i Statens Vegvesen, sier at fartsgrensen på Porsgrunnsveien er 60, men at de har redusert til 50 to steder.
– I utgangspunktet er Porsgrunnsveien en 60-sone, men vi har satt ned farten over to opphøyde gangfelt, sier Kirste.
- Les også:
Ifølge Kirste har de ikke har tenkt på forurensningen i boligområdet, da de satte fartsgrensene.
– Vi har ikke vurdert luftforurensningen når vi har regulert fartsgrenser på så lave fartsgrenser som vi snakker om her, mellom 50 og 60 km/t, sier Kirste.
– Kan det være aktuelt å endre dette?
– Hvis det kommer mer konkrete tall fra forskningen om hva disse forurensningsresultatene vil bli, så kan det være aktuelt å vurdere å få jevnere fartsgrense, sier Kirste.