NRK Meny
Normal

Ukens skråblikk

Ukens fredagskommentar dreier seg om lyntog og eidangertunnel...

Gare du Nord

På stasjonen Gare du Nord i sentrum av Paris strømmer folk ut av høyhastighetstoget Eurostar fra London.

Foto: Tom Andersen / NRK

I Spania ligger de nye høyhastighetsbanene som et stjernemønster ut fra madrid og flytter folk til og fra de store byene Barcelona, Valencia, Cordoba og Malaga på bare noen få timer.

Det samme fra London til Paris. Nylig reiste jeg med Eurostar-toget fra London, under kanalen til Paris, på 2 timer og 15 minutter.

Hør hele kommentaren her: Fredagskommentar

300 kilometer i timen, og behagelig å befinne seg om bord. Ingen synbar krusning i kaffekoppen.

Skal du reise mellom de store byene på kontinentet, er høyhastighetstogene alternativet til fly. Du kommer fra sentrum til sentrum i London, Paris, Madrid, Brussel og slipper venting på overfyllte flyplasser.

Og togene er fulle. Timesavgang i begge retninger mellom London og Paris gjør at folk i økende grad reiser på bakken.

Nylig var jeg i Shanghai i Kina der jeg tok det nye magnetdrevne hurtigtoget fra flyplassen og de tre milene inn til sentrum. Turen gikk unna på 8 minutter. Toget svever på et magnetfelt på den oppbygde banen. Hastigheten opp i 430 kilometer i timen.

Teknologien og togene, er utviklet og kan komme i trafikk umiddelbart, hvis veien er der.

I Norge er det kun Gardermobanen, som vel kan kalles høyhastighetsbane. Og det går etter hvert fort unna også på dobbeltsporene nedover Vestfold og Østfold.

Men videre nedover i Vestfold nærmer jernbanen seg museumsgrensen. Og når vi snegler oss fram langs Farrisvannet mot Telemark, da er vel opplevelsen størst for nostalgiske medlemmer av Norsk Jernbaneklubb. - Vi kan ikke kjøre fortere enn 70 kilometer i timen i svingene ellers faller koffertene ned fra hylla, fortalte en togfører meg.

Når vi ser på det med moderne øyne, så er det latterlig at vi fortsatt bruker en trase fra 1880 årene.

Høyhastighetsbaner er framtida. Mindre CO2-utslipp fra fly og biler; og kommer du på 2 til tre timer fra Oslo til Stavanger og Bergen, så kan det vel ikke være tvil om at toget blir et alternativ.

Men vi må bygge nye traséer, nye skinner, rette strekninger med svake kurver. -Det krever så mye i Norge med fjell og daler, vil sikkert mange hevde.

Men vi kan da bygge tunneller i Norge. Store deler av Vestlandsveiene går jo i tunneller snart og jernbanetuneller har vi sprengt i over 100 år.

Eidangertunellen vil være tilpasset høyhastighetstog. Får vi koblet Sørlandsbanen sammen med Vestfoldbanen via Grenland, ja så kan det ikke herske tvil om at vi har en miljøvennlig transportvei både for folk og gods langt inn i framtida.

Og i det langsiktige samfunnsperspektivet, kan vel selv ikke de mest regneskarpe og konservative sosialøkonomer innerst i departementene, nekte for at høyhastighetsbaner er det rette.