Hopp til innhold

- Burde vært oppdaget

Ekspertvitne mener styrmannen på «Full City» kunne ha hindret at skipet gikk på grunn utenfor Langesund i fjor sommer.

Full City grunnstøtte

Lasteskipet grunnstøtte ved Såstein utenfor Langesund i fjor sommer.

Foto: Phillip Hofgaard / NRK

To ekspertvitner fortalte Nedre Telemark tingrett tirsdag om analyser de har gjort av lasteskipets bevegelser de siste timene før det havarerte natt til 31. juli i fjor.

Les også:

- Ikke noe unormalt

De tekniske dataene og skjermbildene viste at skipet beveget seg hele tiden fra det ankret opp ved 15-tiden på ettermiddagen 30. juli, noe som er helt normalt.

Det 167 meter lange skipet kan bevege seg ganske mye med en cirka 130 meter lang ankerkjetting. Setter du en passerspiss der ankeret ligger, og slår en sirkel, er det en ganske stor sirkel «Full City» kan bevege seg innenfor.

Det gjorde skipet fram til rundt klokken 22.40 den kvelden. Da begynte det plutselig å bevege seg baklengs - med akterenden i nordlig retning.

– Ikke noe unormalt med det, sa ekspertvitne Paul Hall fra rådgivningsselsapet London Offshore Consultants.

Han forteller at det skjedde fordi ankeret flyttet litt på seg. Det ble dratt bortover sjøbunnen før det festet seg igjen.

Hall vil ikke kalle dette for dregging eller at båten var i drift, den hadde bare flyttet seg litt.

Flyttet seg 190 meter

Tommy Haugsnes

Tommy Haugsnes, var en av to ekspertvitner i Nedre Telemark tingrett tirsdag.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Litt er først 120 meter. Deretter har det flyttet seg ialt 190 meter i løpet av en time. Da begynte «Full City» å drive med to til tre knops fart og godt synlige bevegelser på skjermbildene..

– Ingen tvil om at skipet var i drift allerede klokka 22.40, sa det andre ekspertvitnet i retten, seniorrådgiver Tommy Haugsnes i Kystverket.

Haugsnes er ikke enig med det andre ekspertvitnet, Paul Hall.

– Fra ettermiddagen til 22.30 på kvelden ligger skipet i en stabil pendelbevegelse. Fra 22.30 til 23.30 flytter det seg i underkant av 200 meter. Det er et helt klart tegn på at det dregger akterover.

– Paul Hall kaller dette ikke for dregging. Hva tenker du om det?

– Når ankeret skifter posisjon vil jeg kalle det for dregging.

– Hvor store muligheter er det for noen på brua til å oppdage dette?

– En styrmann som gjør jobben sin bør oppdage det.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Oljesøl fra Full City

300 tonn olje rant ut i sjøen etter havariet og forurenset et 120 kilomter langt område.

Foto: Anita Moland / NRK

Kapteinen våknet brått

Tidspunktet for når skipet begynte å driver er knyttet til ansvaret den tiltalte styrmannen hadde denne kvelden.

Han var på brua fra klokka 20 og fram til vaktskifte like før midnatt. Kapteinen lå og sov fram til de seks til åtte meter høye bølgene tok godt tak i skipet og ristet ham og inventaret i lugaren så kraftig at han våknet like etter midnatt.

I løpet av de neste kaotiske minuttene forsøkte mannskapet å starte motoren.

Da var det for sent. «Full City »gikk på grunn ved Såstein, og 300 tonn olje rant ut og forurenset et 120 kilometer langt område fra Vestfold til Aust-Agder.