Hopp til innhold

Tvinges til kreativitet

SKIEN (NRK): Hvert år blir omkring 8 000 ungdommer stående uten lærlingkontrakt. Mange av disse er godt kvalifiserte, men når ikke opp i konkurransen. Dette har fått enkelte til å tenke annerledes.

Jannelen

TEGNEFILM: Jannelen Hestenes Persen har utfordret seg selv og laget en tegnefilm. I filmen forklarer hun hva hun kan og hvorfor hun fortjener en læreplass.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– Jeg har laget en tegnefilm. Det handler om å fange folks oppmerksomhet. Hvis jeg når ut til mange i sosiale medier, er det en mulighet for at noen der ute blir oppmerksomme på meg, sier Jannelen Hestenes Persen.

Hun er en av mange Norske ungdommer som ikke har fått lærlingplass denne høsten. Tall fra Utdanningsdirektoratet viser at over 30 prosent av dem som ønsker lærlingkontrakt ikke får det. Det innebærer at omkring 8 000 unge blir gående uten noe å gjøre. Disse tallene er stabile, og blir ikke bedre tross massiv innsats fra myndighetene.

Jannelen søker om læreplass ved hjelp av en video.

– Det er en skikkelig tøff kamp. Jeg har lite fravær, og greie karakterer, men det er ikke lett å få seg en lærlingkontrakt, sier Hestenes Persen.

– Gode resultater

I Telemark er det tatt grep for å bedre situasjonen. Fylkeskommunen og flere andre aktører har gått sammen og engasjert Folkeuniversitetet for å hjelpe ungdommer til læreplass.

Kjetil Klingberg

Kjetil Klingberg er prosjektleder hos Folkeuniversitetet.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK
Bjørn Kristian Kristoffersen

Bjørn Kristian Kristoffersen ønsker læreplass som rørlegger. Han har laget en video i håp om å nå ut med sitt budskap, videoen er vist 15 000 ganger på Facebook.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– Ja, vi jobber hardt hver dag for å motivere, engasjere, og for å få opp selvtilliten hos de unge. Og vi har gode resultater, faktisk klarer vi å få 70 prosent av alle som kommer hit ut i lære, sier Kjetil Klingberg.

Les også:

I kurset hos Folkeuniversitetet lærer ungdommene om seg selv, og om hva som skal til for å komme seg ut i arbeid. Den siste tiden har de blitt utfordret til å bruke sosiale medier til å skape oppmerksomhet rundt seg selv. Det har gitt resultater.

– Min video er vist 15 000 ganger. Jeg tror at mine sjanser til å få en lærlingkontrakt har økt veldig. Forhåpentligvis vil noen ringe meg snart, smiler Bjørn Kristian Kristoffersen.

– Disse videoene fungerer. Jeg har hørt at det er ting på gang, flere har fått spennende henvendelser, sier Klingberg.