Normal

Trafikksentralen kan havne i Langesund

BREVIK (NRK): Tirsdag kom beskjeden om at sjøtrafikksentralen i Brevik består. Men om den forblir i Brevik er usikkert.

reynir jóhannesson

I BREVIK: Tirsdag var statssekretær Reynir Jóhannesson (midten) på besøk på sjøtrafikksentralen, med den glade nyheten. Politikerne Bård Hoksrud (t.v.) og Knut Morten Johansen (t.h.) var også til stede.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Regjeringen kunne tirsdag fortelle at sjøtrafikksentralene i Brevik og Horten ikke slås sammen. Sammen med beslutningen kom antydninger om at en trafikksentral i Grenland kan havne i Langesund.

– Trafikksentralen i Brevik har begrenset plass, og vi har siden 2010 arbeidet med å samlokalisere lostjenesten og sjøtrafikksentralen. Alle fartøy tar los i Langesund, og det er en del logistikk knyttet i dette. Det er naturlig å samle alt så nært dette punktet som mulig.

Det sier losoldermann Geir Eikeland, som var svært fornøyd med beskjeden statssekretær i samferdselsdepartementet, Reynir Jóhannsson (Frp), kom med tirsdag.

Bård Hoksrud og Reynir Jóhannsson

SAMLET: Stortingsrepresentant Bård Hoksrud (Frp) sammen med statssekretær Reynir Jóhannsson (Frp).

Foto: Maria Hee Furulund / NRK

Lokalt engasjement

Jóhannsson kunne fortelle at tungen på vekten var det lokale engasjementet for at sentralen skulle bestå, både fra politisk hold og fra næringslivet. Regningen for sentralen har det lokale næringslivet tatt på seg.

Om sentralen vil bli liggende i Brevik vil ikke Jóhannsson spekulere i.

– Den beslutningen som er tatt nå er at det skal være en sentral her og det er i Brevik sentralen er nå. Jeg har ikke noe budskap om noe annet nå, sier han.

Oppruster for 100 millioner

Med videre drift i Grenlands-området følger også oppgraderinger. I årets budsjett ligger det et opprustningsprosjekt for 100 millioner kroner.

– Farleden skal fordypes, rettes ut og merkes og sentralene både her, og andre steder i landet, får utstyrsoppgraderinger, sier Jóhannsson.

Han påpeker at teknologien utvider seg og at risikoanalysene kan endre seg. Derfor er det viktig å hele tiden tilpasse seg etter risikoen man ser.

Trafikk, sjøtrafikksentralen Brevik

STOR TRAFIKK: Mellom 3000 og 3500 skipsanløp årlig, gjør Grenland Havn til en av de største i landet.

Foto: Maria Hee Furulund / NRK

Nedleggelse har møtt stor motstand

Kystverket opererer fem sjøtrafikksentraler langs norskekysten. De ligger i Fedje, Kvitsøy, Brevik, Horten og Vardø. Til sammen er det fordelt 57.000 kilometer kystlinje på de fem sentralene.

sjøtrafikksentralen i brevik

Trafikksentralen i Brevik ble opprettet i 1978. Det har den siste tiden vært snakk om å slå den sammen med sentralen i Horten, men det er nå skrinlagt.

Foto: Maria Hee Furulund / NRK

Nedleggelse i Brevik og flytting av virksomheten til Horten ville spart mellom fire og fem millioner kroner årlig, men forslaget har møtt motstand fra flere hold i Grenland.

I januar reiste en delegasjon fra Grenland for å møte samferdselsdepartementet og kjempe for trafikksentralen.

Ordfører i Porsgrunn, Robin Kåss, var svært fornøyd med beskjeden som kom tirsdag.

– Det er en lettelse og det er viktig med en sentral her for videre utvikling, sier han.

Om sentralen havner i Langesund bekymrer ikke Kåss.

– Om den ligger på østsiden eller vestsiden av farleden spiller ikke så stor rolle, det viktigste er at den er ved farleden inn til Grenland, sier han.

Brevik sjøtrafikksentral ble etablert i 1978 som en følge av petrokjemiutbygging på Rafnes. Sentralen er Kystverkets eldste.