Andre og tredje etappe av sykkelrittet Tour of Norway gikk gjennom Telemark, fra Langesund i sør til Rjukan i nord. Det hele har vært en stor suksess, konstaterer daglig leder i Visit Grenland.
– Sportslig har det tilført rittet mer dramatikk, i tillegg til flott natur i solfylte Langesund og vinterstorm på Gaustatoppen. Det har vært et fantastisk utstillingsvindu for reiselivet i Telemark, sier Kjetil Østlie til NRK.
– Hvor mye er reklamen verdt i penger?
– Det er vanskelig å si. Bare TV-reklamen ville kostet minst 500.000 kroner. Etappene torsdag og fredag ble direktesendt på TV, samtidig som rittet var toppsak i alle sportssendinger begge dagene.
Gull verdt for Telemark
Merkevarerådgiver Tommy Holt i Edison Wolfram sier til Varden at reklamerverdien for Telemark under sykkelrittet Tour of Norway er verdt flere titalls millioner.
– Det er gull verdt for Telemark. Det er sikkert mulig å beregne verdien, men det er vanskelig. Den aller største verdien ligger i det enorme engasjementet det skaper i lokalbefolkningen og dermed også i sosiale medier, sier Holt til avisa.
Sultne på mer
Kjetil Østlie i Visit Grenland mener sykkelrittet gir grobunn for enda større sykkelsatsing i fylket.
– Vi har flotte sykkelruter, med skjærgårdsveien, sykling langs Telemarkskanalen og på Hardangervidda, samt sykkelrittene Telemark Tours, Helterittet og Kanalrittet.
Østlie legger til at arrangørene har fått mye skryt for gjennomføringa i Telemark.
– Et absolutt mål er å få nye etapper til Grenland og Telemark neste år.