NRK Meny
Normal

Færre tømmerbiler på veiene

En del av tømmertransporten på jernbanestasjonen på Bø, blir flyttet til Notodden. AT Skog sparer penger samtidig som det blir færre tømmerbiler på veien mellom Notodden og Gvarv.

Lasting av tømmer på Bø stasjon

Her lastes tømmer fra vogntog til togvogner

Foto: Håkon H. Myhra / AT Skog

Hans Erik Røra, markedssjef AT Skog

Hans Erik Røra, markedssjef i AT Skog, håper at tømmertransporten fra Notodden kan være i gang i løpet av få måneder.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Vi ønsker å flytte en del av tømmertransporten til Notodden. Vel halvparten av det vi kjører til Bø stasjon kommer fra Hjartdal, Tinn og Notodden kommune. Da er det ikke ønskelig å kjøre det over Reskjem-heia eller rundt Gvarv. Da får vi en kortere transport med tømmerbil, sier Hans Erik Røra, markedssjef i AT Skog.

Samtidig er Notodden stasjon bedre egnet til lagring og lasting av tømmer på tog enn det er i Bø og Lunde i dag. AT Skog ville ha tømmertog fra Notodden i fjor også, men da gikk det ikke. Nå har Notodden kommune kommet sterkere på banen.

– Notodden kommune ønsker å jobbe for skognæringen lokalt. Og har tatt et initiativ til å få dette på agendaen igjen. Kommende har ordnet et møte med Rom Eiendom, Jernbaneverket og Notodden kommune. Så det har vært et positivt engasjement fra det politiske miljøet på Notodden, sier Hans Erik Røra.

Lasting av tømmer på tog

Her lastes tømmer fra lastebil til togvogner

Foto: Håkon H. Myhra / AT Skog

1300 vogntog

Det er ganske mange vogntog som fjernes fra veien mellom Notodden og Gvarv i løpet av et år.

– Det er snakk om i overkant av 50 000 kubikk som det er mer fornuftig å ta over Notodden. Og da snakker vi om en 1300 vogntog per år. Det er faktisk fire vogntog mindre på veien mellom Notodden og Bø, sier Hans Erik Røra

Det er ikke mange årene siden det ble sendt tømmer fra Notodden stasjon. Så det er ikke så veldig mye som må oppgraderes. Det meste er tilrettelagt.

Tømmer på Bø stasjon

Tømmer på Bø stasjon

Foto: Håkon H. Myhra / AT Skog

– Det er sikkert behov for å bytte ut noen skinner og slikt. Men det har vært mest en diskusjon med Notodden kommune og ulike interessenter som har hatt andre planer for stasjonsområdet. Nå tror vi at vi kan få gjennomslag til å få brukt det til tømmer igjen, sier Hans Erik Røra.

Furu til Sverige

Telemark har store ressurser i skogen. Og dette vil gjøre det mulig å få eksportert mer tømmer. I dag sendes furu til Sverige. Og gran massevirke sendes til Norske Skog i Østfold.

– Vi håper jo på at tog og effektiv lasting av tog, kan gjøre at vi i alle fall får et større marked å selge tømmer til. Så lenge den lokale og nasjonale industrien blir mindre og sliter, så må vi eksportere mer tømmer. Og da er jernbane et veldig godt alternativ.

AT Skog ønsker først og fremst å få avsetning på tømmeret lokalt. Men de er avhengig av eksport siden det ikke er nok industri lokalt. Og da må de finne gode logistikk løsninger.

– Og vi må finne de kundene som er villige til å betale best mulig pris for tømmeret, sier Hans Erik Røra.

Lasting av tømmer på tog

AT Skog håper at det skal gå et tømmertog i uka fra Notodden

Foto: Håkon H. Myhra / AT Skog

  • Stordalen gir barna 25 milliarder

    En av landets største familieformuer ble overført til barna i går. Petter Stordalens formue på 25,1 milliarder kroner er nå i hendene til barna Emilie (25), Henrik (23) og Jakob A. Stordalen (20). Det skriver VG.

    Laster Instagram-innhold
  • Bratsbergbanen fremdeles stengt

    Arbeidet med å utbedre feil på kjøreledningen på Bratsbergbanen er mer omfattende og tidkrevende enn Bane NOR trodde. Arbeidet fortsetter gjennom helgen. Målet er nå å gjenåpne banen mandag morgen.

  • Rettssak om ny jernbane

    Allerede før den nye togtraseen mellom Larvik og Porsgrunn åpner, krangler en utbygger med Bane NOR om oppgjøret. Skanska har gjort grunnarbeider på deler av traseen fra for 1,8 milliarder kroner. Skanska krever nå 160 millioner kroner mer.

  • Brukerne vil hjelpe BK

    Brukerne vil redde Borgestadklinikkens avdeling Bragernes i Drammen, skriver Drammens Tidende. To brukere av senteret jobber nå for å samle stortingspolitikere og ressurspersoner til et møte i håp om at driften kan fortsette.