Hopp til innhold

Krav til tollterminal kostet 15 millioner

Krav til fasiliteter fra tollvesenet har gjort den nye fergeterminalen i Langesund mange millioner dyrere enn først planlagt.

Den nye fergeterminalen står snart ferdig

Se video: Fergeterminalen i Langesund står nesten ferdig. – Det er veldig flott utsyn her på broa som skal ta passasjerene uten bil, om bord i båten. Jeg er også veldig glad for den måten de har utformet det på, sier havnedirektør i Grenland havn Finn Flogstad.

Det har kostet mellom 10 og 15 millioner kroner å bygge blant annet en kontrollhall, et undersøkelsesrom og kontorer etter krav fra tollvesenet.

Per Vikøren.

Per Vikøren kaller den nye terminalen Norges mest moderne fergeterminal. – Vi er stolt over det vi har fått til sammen med Grenland havn, sier han.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– Dette er helt nødvendig for en moderne fergeterminal, mener de.

Kostnaden på hele fergeterminalen er på om lag 100 millioner kroner.

– Et produkt samfunnet er tjent med

Ekkoet i kontrollrommet avslører størrelsen på stedet. Et enormt rom tilrettelagt for røntgengjennomlysning og kontroll. Per Vikøren fra tollvesenet mener den nye hallen gjør jobben hans enklere.

– En av de store utfordringene når vi har fergekontroll er å få inn vogntog, men her kan vi få inn en svær trailer. Det er tidkrevende å kontrollere last på en trailer og vi kontrollerer ofte varer som ikke tåler temperaturforskjeller, som planter og matvarer. Nå har vi fått en hall hvor vi kan utføre kontroll av alle typer trailere, campingbiler og personbiler. Det er også gode arbeidsforhold her, sier han til NRK.no.

Totalt har det kostet mellom 10 og 15 millioner kroner ekstra å innfri kravene fra tollvesenet. Regningen må Grenland havn ta, men det plager ikke havnedirektør Finn Flogstad.

– Jeg tror tollerne er veldig fornøyd med dette og jeg er sikker på at samfunnet kommer til å få et produkt som de er tjent med, sier han.

Flogstad ønsker nå at terminalen skal bli mer brukt enn det den er i dag.

– Vår utfordring er å tilrettelegge for at dette kommer til å bli en godt brukt terminal, så får vi utvikle det derfra i forhold til flere linjer, flere tilbud og flere passasjerer. Vi jobber for at det skal komme flere linjer enn den som kommer 30. mai, forteller han.

Finn Flogstad.

En stor kontrollhall der store vogntog kan gjennomlyses, flere spesielle undersøkelsesrom og kontorer har kostet. Grenland havn har måttet ta utgiftene, men havnedirektør Finn Flogstad er fornøyd og tror samfunnet er tjent med den nye terminalen.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK

– De reisende vil bli imponert

Vikøren i tollvesenet mener fasilitetene er helt nødvendige ved en ny fergeterminal.

– Det er med stolthet jeg står her og ser på den terminalen, sier han.

Han tror også de reisende vil bli imponert.

– Vi skal la dem som vi ikke skal kontrollere, passere på en grei måte og de vil stå igjen med et inntrykk av at dette var et flott sted å komme til, sier han.

Rune Pettersen.

Rune Pettersen i tollvesenet står i et av undersøkelsesrommene. – Her skal vi ta stikkprøver av folk, sier han.

Foto: Stian Wåsjø Simonsen / NRK