- Uverdige arbeidsforhold

Østeuropeiske sjåfører kjører for norske selskaper for helt ned i åtte kroner timen og jobber inntil 23 timer i døgnet.

Lastebil

Illustrasjonsfoto: - Sosial dumping er blitt et problem i transportnæringa, sier tilsynsleder Bjørn Tore Hansen.

Foto: Stig Morten Waage / NRK

Bjørn Tore Hansen

Bjørn Tore Hansen i Arbeidstilsynet.

Foto: Anita Moland / NRK

En storkontroll Arbeidstilsynet gjennomførte i forrige uke avdekket uverdige arbeidsforhold i bransjen, forteller tilsynsleder Bjørn Tore Hansen.

- Det å bo og sove i bilene i flere uker i strekk er ikke bra. Tenk på de sanitære forholdene, sier Hansen.

Tilsynet har satt sosial dumping i transportbransjen på dagsorden. Første steg er å få kartlagt omfanget, forteller Hansen.

Kontrollene langs E18 bekrefter at problemet gjelder både norske og utenlandske firmaer.

Fikk munnkurv av sjefen

En av sjåførene Arbeidstilsynet stoppet var fra Ungarn, men kjørte for et norsk selskap. Han fortalte at han tjente åtte kroner timen.

En tjekkisk sjåfør, også leid inn av et norsk firma, hadde fått munnkurv av sjefen, og nektet å si noe som helst.

I tillegg til dårlig lønn og arbeidsforhold har mange sjåfører uforsvarlig lange arbeidsdager.

- En sjåfør hadde 50 kroner i timen. Han hadde papirer på at han hadde hatt en økt på 23 timer. Det er livsfarlig, sier Hansen i Arbeidstilsynet.

- Hjelpesløse

Norske selskaper etablerer seg i Øst-Europa og ansatter billig arbeidskraft som de bruker på norske veier.

- Norske myndigheter er hjelpesløse. Det er noe vi må gjøre noe med for omfanget blir større og større. De norske seriøse aktørene får problemer med å være i bransjen, mener Hansen.

Les: Litauer jobbet for 17 kroner timen

Les også: Språkkurs mot sosial dumping

- Slitne sjåfører

Geir Hellem

- Vi får vanskelige kjøreforhold på veiene fordi sjåførene er slitne, sier Geir Hellem som driver transportfirmaet TLT.

Foto: Anita Moland / NRK

Geir Hellem driver transportfirmaet TLT, som igjen gjør oppdrag for Ringsaker-firmaet SST. Han har tolv ansatte på veien og leier inn utenlandsk arbeidskraft.

- Vi betaler dem på lik linje som norske sjåfører, og opererer med en garantilønn på 25.000 kroner i måneden, forteller Hellem.

Han kjenner til underbetalte sjåfører på veiene som kjører lange distanser.

- Vi får vanskelige kjøreforhold på veiene fordi sjåførene er slitne, forteller Hellem.