Elbil på vinterføre: – Mange tråkker for hardt på gassen

PORSGRUNN (NRK): Vi nærmer oss 200.000 elbiler på norske veier. Forsikringsselskapet IF merker at det er mange som kjører elbil på vinterføre for første gang.

Lina Skippervold hansen

HANDLER OM SJÅFØREN: Lina Skippervold-Hansen tror det handler mer om sjåfør enn bil, når det kommer til hvordan man takler føret på veien.

Foto: Nils Skumsvoll

Vinteren har meldt sin ankomst. Dermed er sesongen for bulking også i gang, og de elektriske bilene er intet unntak.

En litt annen type kjøring

Sigmund Clementz, informasjonssjef i forsikringsselskapet IF, erfarer at vinteren kommer overraskende på en del ferske elbileiere.

Sigmund Clementz

Sigmund Clementz, informasjonssjef i forsikringsselskapet IF.

Foto: If

– Vi fører ikke egen statistikk på antallet elbiler som er involvert i ulykker, men det mine skadebehandlere forteller, er at ulykker knyttet til akselerasjon er noe som går igjen, sier han til NRK.

Han anbefaler sjåførene å være bevisst på at elbiler er litt annerledes.

– På en del områder er det litt annerledes enn en vanlig bil. Særlig om man kjører i bynære strøk med mye oppbremsing og akselerasjon, sier Clementz.

Kortere rekkevidde

Det er likevel rekkevidden som byr på de største utfordringene for elbileierne.

– Batteriet opererer på en annen måte i kulda. Rekkevidden blir dårligere. Det å tilpasse kjørelengde på vinter kontra sommer, kommer nok som en overraskelse på mange. Dermed blir mange stående i veikanten. Vi har mange bilberginger, der problemet er at bilen er tom for strøm, sier han.

– Ligger bedre på veien

Ståle Frydenlund, kommunikasjonsrådgiver i Norges elbilforbund, mener elbilene takler vinteren godt, og i noen tilfeller bedre enn vanlige fossildrevne biler.

– I en moderne elbil blir det mer og mer likt en vanlig bil. Ofte vil elbilen ligge bedre på veien på grunn av vektfordelingen. Batteripakken ligger som regel mellom akslingene, som igjen sikrer god fremkommelighet på norske vinterveier, mener han.

El-bil til lading

Sørg for å lade ofte, er rådet fra Norsk Elbilforening.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Han tror ikke man kan skylde på akselerasjon som årsak til ulykker i seg selv.

– Det er velkjent at elbiler har god akselerasjon, men da blir rådet mitt å bruke gasspedalen litt ekstra skånsomt når det blir glatt.

Han mener det viktigste rådet til ferske elbileiere er å følge med på batteriet.

– Om bilen blir stående frakoblet i minus tjue grader over tid kan den miste så mye som femti prosent av kapasiteten. Med gode ladevaner, så slipper du det problemet.

Merker ikke stor forskjell

Jan Erik Alfheim kjører en BMW i3 på andre året. Han har merket overgangen fra en stor varebil til elbil godt, men ikke på grunn av vinterføre.

Jan Erik Alfheim, elbilsjåfør

Jan Erik Alfheim har kjørt elbil i to år.

Foto: Nils Skumsvoll

– Den største forskjellen er at du må være mer forsiktig med gasspedalen, men det gjelder vel de fleste nye biler?

Lina skippervold Hansen er enig. Hun har gått for en Nissan Leaf, og mener det først og fremst handler om hvem som sitter bak rattet.

– Man vet jo hvordan bilen fungerer. Det er kanskje greit å finne ut av før man kjører, ler hun.