Tonnevis med olje havnet i sjøen.
Hallgeir Kjeldal, som i dag er ordfører for Arbeiderpartiet i Bamble, var en av de mange som meldte seg for å hjelpe til. Han tror ikke de hadde forsøkt å vaske like mange sjøfugl i dag som det de gjorde i 2009.
– Svært mange av dem døde uansett i løpet av kort tid, sier han, tilbake på stedet der ulykken skjede for ti år siden.
Overrasket av været
Bulkskipet ankom Langesund i Telemark på formiddagen 30. juli 2009. Målet var Herøya i Porsgrunn, der skipet skulle laste kunstgjødsel.
Skipet fikk ikke plass ved kaia i første omgang, og ankret opp utenfor Såsteinflaket ved Langesund mens det ventet på tur. Det skulle bli skjebnesvangert.
Været ble dårligere utover kvelden, og økte til sterk kuling.
Rett før midnatt begynte skipet å drive mot land. Kapteinen forsøkte, uten hell, å få fartøyet i gang og kontroll over situasjonen, men dette mislyktes.
Like etter var katastrofen et faktum. Full City hadde grunnstøtt.
«Fartøyet fikk omfattende skrogskader som medførte oljeutslipp. Dette forurenset kystlinjen, blant annet flere verneområder og fuglereservater».
Av de totalt 1154 tonn olje som var om bord, ble 860 tonn pumpet fra havaristen og 191 tonn olje gjenværende i miljøet. Resten ble fjernet ved hjelp av ulike operasjoner. Det ble levert ca. 3000 tonn oljegriset avfall til deponering, opplyser Kystverket.
Ville avlivet flere fugler i dag
Utslippet medførte kraftig forurensning langs kysten fra Stavern i Vestfold til Lillesand i Aust-Agder, og mannskaper jobbet på spreng langs hele kyststrekningen for å forhindre at oljen skulle gjøre mer skade.
Mer enn 2000 sjøfugl døde ifølge rapporten som en direkte årsak av hendelsen.
Og selv om viltnemnda i Bamble avlivet en del fugl de første dagene, ble det også gjort forsøk på å vaske sjøfugl for å redde dem.
Ti år senere mener Halgeir Kjeldal dette var feil.
– I dag tror jeg ikke vi hadde gjort det samme, men valgt å avlive et større antall, mener han.
Det samme tror havnesjef i Grenland, Finn Flogstad, som var aksjonsleder etter ulykken tilbake i 2009.
– Rødlistede arter hadde vi nok fortsatt forsøkt å vaske, men fuglebestander som er bærekraftige i seg selv ville man nok ikke brukt vaskeoperasjoner for å redde, tror han.
Innsats som virket
Takket være måneder med innsats etter ulykken, er det i dag få spor etter oljekatastrofen for ti år siden.
Ordføreren minner likevel om at ulykker kan skje igjen.
– Vi er bedre rustet i dag, fordi vi har tatt så mye lærdom av ulykken i 2009, men samtidig må vi fortsatt passe godt på at det ikke skjer igjen, sir han til NRK.
Anket dom
Opprydningen etter Full City kostet mer enn 270 millioner kroner.
I en dom fra Oslo tingrett 5. juni 2019, ble den norske stat tilkjent nesten 180 millioner kroner i erstatning.
Regjeringsadvokaten har ifølge PD anket dommen, da de mener tingretten har gjort en beregningsfeil som innebærer at det beløpet staten er tilkjent, er blitt for lavt.