Hopp til innhold

Ti år siden Full City-ulykken: – Dette hadde vi nok ikke gjort i dag

Det har gått ti år siden det Panama-registrerte lasteskipet «Full City» grunnstøtte på Såstein, sør for Langesund. Resultatet var en miljøkatastrofe.

Sjøfugl tilgriset av olje fra Full City

Mange sjøfugler ble tilgriset som følge av utslipp fra Full city i 2009.

Foto: Åsmund Isaksen / SCANPIX

Tonnevis med olje havnet i sjøen.

Hallgeir Kjeldal, som i dag er ordfører for Arbeiderpartiet i Bamble, var en av de mange som meldte seg for å hjelpe til. Han tror ikke de hadde forsøkt å vaske like mange sjøfugl i dag som det de gjorde i 2009.

Hallgeir Kjeldal

Halgeir Kjeldal (Ap), ordfører i Bamble.

Foto: Bo Lilledal Andersen

– Svært mange av dem døde uansett i løpet av kort tid, sier han, tilbake på stedet der ulykken skjede for ti år siden.

Overrasket av været

Bulkskipet ankom Langesund i Telemark på formiddagen 30. juli 2009. Målet var Herøya i Porsgrunn, der skipet skulle laste kunstgjødsel.

Skipet fikk ikke plass ved kaia i første omgang, og ankret opp utenfor Såsteinflaket ved Langesund mens det ventet på tur. Det skulle bli skjebnesvangert.

Været ble dårligere utover kvelden, og økte til sterk kuling.

Kystvaktens lettbåt

Full City havarerte utenfor Langesund, natt til 31. juli 2009.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Rett før midnatt begynte skipet å drive mot land. Kapteinen forsøkte, uten hell, å få fartøyet i gang og kontroll over situasjonen, men dette mislyktes.

Like etter var katastrofen et faktum. Full City hadde grunnstøtt.

Kystverket skriver følgende:

«Fartøyet fikk omfattende skrogskader som medførte oljeutslipp. Dette forurenset kystlinjen, blant annet flere verneområder og fuglereservater».

Av de totalt 1154 tonn olje som var om bord, ble 860 tonn pumpet fra havaristen og 191 tonn olje gjenværende i miljøet. Resten ble fjernet ved hjelp av ulike operasjoner. Det ble levert ca. 3000 tonn oljegriset avfall til deponering, opplyser Kystverket.

Ville avlivet flere fugler i dag

Utslippet medførte kraftig forurensning langs kysten fra Stavern i Vestfold til Lillesand i Aust-Agder, og mannskaper jobbet på spreng langs hele kyststrekningen for å forhindre at oljen skulle gjøre mer skade.

Mer enn 2000 sjøfugl døde ifølge rapporten som en direkte årsak av hendelsen.

Og selv om viltnemnda i Bamble avlivet en del fugl de første dagene, ble det også gjort forsøk på å vaske sjøfugl for å redde dem.

Ti år senere mener Halgeir Kjeldal dette var feil.

– I dag tror jeg ikke vi hadde gjort det samme, men valgt å avlive et større antall, mener han.

Det samme tror havnesjef i Grenland, Finn Flogstad, som var aksjonsleder etter ulykken tilbake i 2009.

Finn FLogstad, aksjonsleder og havnedirektør i Grenland havn

Finn Flogstad ledet redningsaksjonen etter grunnstøtingen.

Foto: Bo Lilledal Andersen

– Rødlistede arter hadde vi nok fortsatt forsøkt å vaske, men fuglebestander som er bærekraftige i seg selv ville man nok ikke brukt vaskeoperasjoner for å redde, tror han.

Innsats som virket

Takket være måneder med innsats etter ulykken, er det i dag få spor etter oljekatastrofen for ti år siden.

Ordføreren minner likevel om at ulykker kan skje igjen.

– Vi er bedre rustet i dag, fordi vi har tatt så mye lærdom av ulykken i 2009, men samtidig må vi fortsatt passe godt på at det ikke skjer igjen, sir han til NRK.

Anket dom

Opprydningen etter Full City kostet mer enn 270 millioner kroner.

I en dom fra Oslo tingrett 5. juni 2019, ble den norske stat tilkjent nesten 180 millioner kroner i erstatning.

Regjeringsadvokaten har ifølge PD anket dommen, da de mener tingretten har gjort en beregningsfeil som innebærer at det beløpet staten er tilkjent, er blitt for lavt.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark