Hopp til innhold

Mange søker hjelp via krisetelefonen

Fra januar 2014 og til i dag har det vært en økning på 10 prosent hver måned i henvendelser til krisetelefonen til Kirkens SOS.

Melle Aakenes i Kirkens SOS

Daglig Leder Kirkens SOS Telemark, Melle Aakenes.

Foto: Knut Magne Momrak / NRK

Halvårsrapporten for 2014 viser at stadig flere kontakter krisetelefonen til Kirkens SOS, i så stor grad at sammenlignet med 2013 er det en økning på 10 prosent hver måned.

Rundt om i landet jobber frivillige arbeidere med å hjelpe mennesker som opplever alt fra ensomhet til verre ting som selvmordstanker.

Stadig flere har mot

Nå viser altså tall at flere tør ta det vanskelige steget mot å få hjelp, for stadig flere tar mot til seg og ringer den frivillige krisetjenesten.

Halvårsrapporten vår viser at vi ligger omtrent 10 prosent over det vi gjorde i 2013, sier daglig leder i Kirkens SOS i Telemark, Melle Aakenens.

– Hver måned har vi hatt 10 prosent flere innringere hver måned enn i fjor. Det betyr rundt 550 samtaler hvert døgn. Det er store tall.

Kirkens SOS chattetjeneste

Kirkens SOS har opprettet en egen chattetjeneste, for å favne bredest mulig. Og det er på mange som ønsker å ha noen å snakke med når de opplever vanskelige faser i livet.

Foto: Skjermdump

For dem som opplever kriser

Kirkens SOS sin krisetjeneste er til for den som kjenner at livet kan være krevende, og for mennesker som opplever kriser i livet. Det kan være alt fra ensomhet til selvmordstanker.

Aakenes tror at flere tør å ta kontakt som følge av at det er mer åpenhet rundt at livet ikke bestandig er like enkelt.

– Jeg tror heldigvis at samfunnet har den retningen at det ikke er så tabu å snakke om at man har det vanskelig. Det håper jeg i hvert fall. Og jeg håper at vi er med på å senke terskelen til å ta opp ting som er krevende i livet. For slik er jo livet, sier Aakenes.

På forskjellige steder i landet sitter mange frivillige arbeidere som bruker sin fritid på å motta telefoner og meldinger fra folk som har behov for å snakke.

Uttrykk for ensomhet

I Skien treffer NRK en som har jobbet som frivillig for Kirkens SOS i sju år. Hun sier det er forskjellige telefoner hun mottar.

– De er veldig ulike. Det er noen som ringer og er i stor krise som enten har oppstått akutt etter bygd seg opp over tid. Og det kan være samtaler som er uttrykk for ensomhet, sier hun. Hun er anonym for best å gjøre arbeidet sitt.

– Det er snakk om medmenneskelighet og likeverd. Jeg vet at livet kan by på vansker, og da er det godt å ha noen å snakke med.

– Jeg er imponert over at så mange bruker krisetelefonen, slår Aakenes fast.

Kirkens SOS ønsker flere frivillige arbeidere, og derfor starter de også et nytt kurs 26. september i håp om få med flere.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark