Hopp til innhold

Tonelise (54): – Samtalen reddet livet mitt

Mental Helses hjelpetelefon har hatt en kraftig økning i antall henvendelser denne sommeren. En telefonsamtale eller en melding som kan skille mellom liv og død.

Mental helses nettjeneste får flere og yngre brukere

STOR PÅGANG I SOMMER: Mental Helses hjelpetelefon har hatt en stor økning i juni og juli denne sommeren.

Foto: Stine Hansen Bakkebø / NRK

– I løpet av juni og juli i år har mange flere ringt oss, og de fleste som ringer sliter med selvmordstanker, ensomhet og relasjoner etter brudd og skilsmisser, sier daglig leder Åslaug Timland Dale til NRK.

Bare i de to sommermånedene i år har Mental Helses hjelpetelefon hatt rundt 25.500 henvendelser både skriftlig og per telefon. Sammenlignet med samme periode i fjor har de hatt 3800 flere anrop på telefon, og 600 flere som har tatt kontakt via chat, noe som er en økning på hele 62 prosent.

– Vi merker også at stadig flere ringer oss fordi de er bekymret for noen de kjenner, sier Dale.

Også Kirkens SOS har hatt en økning i skrivetjenestene sine i juni og juli i år. SOS-chatten har økt med 24 prosent, mens SOs-meldinger har økt med 39 prosent.

– Jeg er glad for at Kirkens SOS alltid er tilstede, og ekstra takknemlig for at vi får det til gjennom sommeren. Det er viktig. Kirkens SOS erfarer år etter år at sommeren er en hektisk tid og at det er mange som trenger oss da. Vi merker også at trykket på krisetjenestene øker når det er ferietid og begrenset kapasitet i de tilbudene som ellers finnes for folk som har det vanskelig, sier generalsekretær Leif Jarle Theis.

– Reddet livet mitt

Tonelise Holm

Tonelise Holm fra Oppegård har aldri angret på at hun tok telefonen til Mental Helse den natten hun slet med selvmordstanker.

Foto: Privat

En av dem som har erfart at Mental Helses hjelpetelefon kan være forskjellen mellom liv og død er 54 år gamle Tonelise Holm fra Oppegård. For 20 år siden sto hun på kanten av stupet, og hadde et valg.

– Jeg hadde forsøkt å ta livet mitt to ganger på kort tid. Jeg kjente at jeg ikke ville leve lenger, broren min hadde tatt livet av seg, og jeg følte at ingen brydde seg om meg. Jeg hadde samlet nok medisiner til å avslutte livet, og så ingen annen utvei. Jeg hadde vært medlem av Mental Helse noen år, og foran meg på bordet var magasinet «Sinn og Samfunn». Der var telefonnummeret til hjelpetelefonen. Så ringte jeg.

Den telefonen førte til at Tonelise fikk et annet syn på livet, og fikk et annet perspektiv.

– Det er den viktigste telefonsamtalen jeg noen gang har tatt. Hadde jeg ikke ringt den natten, hadde jeg ikke vært her nå.

Stor pågang på Hjelpetelefonen

Daglig leder Åslaug Timland Dale, sier stadig flere ringer hjelpetelefonen. De fleste unge sliter med selvmordstanker.

Foto: Tone Lensebakken / NRK

Unge sliter med selvmordstanker

Daglig leder ved Mental Helses hjelpetelefon sier at nytt i år er at stadig flere gutter tar kontakt, og at de unge som ringer, ofte sliter med selvmordstanker.

– Det har vært urovekkende mange unge som ikke ønsker å leve lenger og som driver med selvskading, som har ringt denne sommeren. Bare i løpet av disse to sommermånedene er det rundt 200 som har diskutert selvmordstanker med oss. Da snakker vi faktisk to om dagen, sier Åslaug Timland Dale.

Hun sier det er svært viktig å gjøre om tanker til ord.

– Vi opplever ofte at de som ringer eller tar kontakt synes det er godt å snakke om de vonde tankene, og at vi tør å snakke med dem om det.

Ønsker å bli gammel

Tonelise Holm sier hun nå feirer hver eneste dag av livet, og oppfordrer alle som sliter til å tørre å sette ord på det.

– Jeg nyter hver kaffekopp jeg tar om morgenen. Alle er jo redde for å bli gamle, jeg håper jeg blir gammel.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark