SE OGSÅ: |
|
ALT OM: |
Finn Tallakstad sier at Rjukanbanen trenger betydlige summer
Anlegget som omfatter jernbane, togsett, bygninger, brygger og to store ferger, står på Riksantikvarens liste som fredningsobjekt.
For å holde dette anlegget i orden, trengs det betydlige summer, sier styreleder Finn Tallakstad.
Men selv om det trengs mye penger, så fikk Tallakstad et positivt signal av Riksantikvaren i går.
- Det gjaldt fartøysvernet over å få en varig fredning på Storegut og Ammonia. Når de uttrykker seg sånn og vi kikket nærmere på hva det betyr, så hørtes det ut som at dette kunne komme til å skje i løpet av 1-3 år, sier Tallakstad.
Usikkerhet råder
Når det gjelder det øvrige som stiftelsen har ansvaret for, hele jernbanestrekningen fra Mæl til Rjukan, og alle bygninger og fergeleier, så tilhører ikke det fartøysloven. Når det gjelder dette er det mer usikkert forteller Tallakstad.
Mæl stasjon er en vesentlig del av Rjukanbanen.
- Da er vi jo i en veldig vanskelig situasjon fremover. Hvordan tolke Riksantikvaren? Og hvordan få disse tingene på plass fremover? Det er spørsmål vi ikke har svar på enda, sier Tallakstad.
- Men hvordan kan dere få tak i penger til å holde dette sånn nogenlunde i orden?
- Nei, det er jo det som er vårt dilemma nå. Vi skal ha styremøte førstkommende mandag. Konsekvensen hos oss har jo vært at vi har måttet sagt opp de ansatte. Stiftelsen Rjukanbanen generer jo ikke penger selv.
Uten styre
Tallakstad forteller at de har vært avhengige av at Notodden, Tinn og fylkeskommunen har bidratt med driftsmidler. Han sier at han ikke vet om stiftelsen har et styre etter nyttår.
- Det vil si at vi kanskje må gå til skrittet å be fylkesmannen om å avvikle stiftelsen, og det vil være drastisk, sier Tallakstad.