Slik måler vi seertallene

Lurer du på hvordan vi vet hvor mange som har fulgt Hurtigruta minutt for minutt? Her får du svaret.

Hurtigruta Trollfjorden

Da Hurtigruta gled inn i Trollfjorden var det 692.000 TV-seere som fulgte sendingen på NRK 2.

Foto: NRK

NRKs satsing på Hurtigruta minutt for minutt har sprengt alle rekorder, og i løpet av helgen var 2.542.000 nordmenn innom direktesendingen på NRK2.

På det meste fulgte hele 692.000 mennesker sendingen. Da var klokken kvart på tolv natt til mandag, og båten var på vei inn i Trollfjorden i Vesterålen.

Hvordan er det mulig å vite dette, spør du kanskje.

TV-panelet

Christian Thune-Larsen

Christian Thune-Larsen, avdelingsleder TV og Radio i TNS-Gallup.

Foto: TNS-Gallup

– Vi måler det via et representativt utvalg som har fått installert elektronisk utstyr i hjemmet, som måler tv-tittingen minutt for minutt. Det er snakk om 1000 husstander, med rundt 2400 personer, sier Christian Thune-Larsen, avdelingsleder TV og Radio i TNS-Gallup.

TNS-Gallup drifter denne tjenesten, som kalles TV-panelet, på vegne av fem TV-selskap, deriblant NRK.

Målingene foretas ved at et måleapparatet registrerer hvilken kanal TV-en er innstilt på, og hvert enkelt husstandsmedlem har sin egen knapp på fjernkontrollen som de bruker når de starter og avslutter tv-tittingen. Apparatet registrerer også annen bruk av TV-en, som DVD og spillkonsoller.

Artikkelen fortsetter under bildet.

TVM

Denne boksen registerer all bruk av TV-en, og sender tallene til TNS-Gallup for analyse.

Foto: TNS-Gallup

Overfører hver kveld

Et innebygget GSM-modem sender så tallene til TNS-Gallup hver natt, der dataene blir bearbeidet, og de endelige seertallene for de ulike TV-stasjonene forrige døgn blir beregnet.

I tillegg til TV-selskapene har også mediebyråer og reklamebransjen tilgang til tallene fra TV-panelet.

– Seertallene brukes aktivt av TV-selskapene og mediebyråer hver dag i planleggingen av TV-sendingene og plassering av reklame, sier Thune-Larsen.

– Hvor nøyaktige er målingene?

– Enhver utvalgsundersøkelse grunner i hvordan gruppen er satt sammen, og det er mange faktorer som er representert. Det vil derfor være feilmarginer, sier Thune-Larsen.

– Brukes aktivt

TV-sjef Arne Helsingen i NRK

TV-sjef i NRK, Arne Helsingen.

Foto: Anne Liv Ekroll / NRK

– Vi bruker tallene fra TV-panelet aktivt, men det er mange parametere å måle, og vi hadde nok mer fokus på seertall alene for noen år siden, sier TV-sjef i NRK, Arne Helsingen.

Ifølge Helsingen er det vel så viktig å vite om NRK når målgruppen for programmene.

– Ved hjelp av resultatene kan vi få en pekepinn på om vi når frem, sier Helsingen.

Han mener at tallene også har en viktig historisk verdi.

– Ved analyse av historiske resultater kan vi se hvilke muligheter som ligger i nye programmer.

– Regnet med dobling

Helsingen hadde stor på Hurtigruteprosjektet, men hadde ikke drømt om de seertallene NRK 2 nå kan vise til.

– Jeg hadde regnet med en dobling, men nå er det åtte-gangen. Det er morsomt å registrere at det norske folk er så opptatt av det som ikke er en såkalt iøynefallende publikumssuksess, sier Helsingen.

– Hvordan skal dere toppe dette?

– Det blir vanskelig, men vi skal ikke se bort fra at det kommer lignende program, sier Helsingen.