NRK Meny
Normal

Slik får du bedre kondis

Uansett om du skal delta i Sentrumsløpet eller bare ønsker å komme i bedre form. Litt kan gjøre mye i løpet av kort tid.

Tredemølle

MANGE VALGMULIGHETER: Å løpe, gå fort og gjerne i en oppoverbakke, danse eller sykle. All trening gir gevinst.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Skulle dagens møte være i femte etasje, er det bare å juble. Trappa ligger der, lang, gratis og veldig effektiv.

Det er i motbakker det går oppover. Høres det traust og kjedelig ut? Det er faktisk motbakkene som kan gi det lille ekstra for å nå målet.

De treningsglade vet hva som må til. Stikkordet er intervaller. Korte økter, repetisjoner og like mange pauser.

Løpe og snakke samtidig

Løpedronninga Ingrid Kristiansen (61) har levert flere verdensrekorder i karrieren. Hun har også erfaringer mange kan ha nytte av hvis de planlegger en intens opptreden på en scene eller i et gateløp.

Scenen hun sikter til ligger i Lisboa. 12. mai skal Alexander Rybak danse, synge og sjarmere i Eurovision Song Contest. Han innrømmer at kondisen ikke er på topp, og det er han ikke alene om.

Ingrid Kristiansen

Ingrid Kristiansen mener alle burde ha ett mål: Å smile mens de løper. Godfølelsen skal være der både under og etter treninga.

– Du må ikke trene hardere enn at du kan snakke i korte setninger underveis. Den største feilen noen gjør, er å trene altfor hardt for å komme i form.

Det handler ikke om å løpe mil etter mil, time etter time. En halvtime kan gi kroppen et godt puff videre.

– Tretti minutter rask gange for en nybegynner er bedre enn å springe altfor fort i ti minutter, sier Kristiansen.

Systematisk trening tre ganger i uka samt daglige turer i trapper eller oppoverbakker og en omvei til butikken kan gi god uttelling. Kristiansen er opptatt av at alle former for aktivitet hjelper på kondisjonen.

Ikke bare et slit

– Den beste treningen er den du får gjort, sier Mariann Deila. Hun har motivert mange med sine bøker og treningsopplegg i flere år. Trening over tid gir resultater, men det behøver ikke å ta så lang tid hver gang.

Mariann Deila

Mariann Deila er fysisk og mental trener.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Deila snakker om minutter og sekunder, og like gjerne det siste som det første. Intervaller og pauser. Begge deler er like viktig.

Tre-fire minutter med løping før maksimum to minutter pause er bra. Gjenta dette en halvtime 2–3 ganger i uka. Da er du på god vei mot målet. Alternativet er å anstrenge seg maksimalt i 30 sekunder før en ørliten pause.

– Sykling og aerobic er også god trim. Det viktigste er å finne en treningsform som passer og er morsom, ikke bare et slit.

Ingrid Kristiansen har også sans for dans. Det er god trim for kroppen og kondisen. Finn fram musikken du liker med rytme og tempo som krever litt. Syng gjerne med. Da får kroppen en ekstra utfordring. Blås i om noen hører deg.

– Du må ha det morsomt på veien mot målet.

Alexander Rybak vinner MGP 2018

Alexander Rybak var først og fremst glad, men også andpusten da han seiret i Melodi Grand Prix for annen gang. Han lovte å jobbe med kondisen de neste ukene. Kanskje han kan varme opp til ESC-finalen i de berømte motbakkene i Lisboa?

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK