Slik blir den nye jernbanen mellom Larvik og Porsgrunn

LARVIK/PORSGRUNN (NRK): Bli med på turen gjennom sju tunneler, under en middelalderkirke og over unik ingeniørkunst.

Vi kjører traseen med bil og helikopter

FØR SVILLER OG SKINNER: Grunnarbeidet er ferdig på den nye jernbanestrekninga mellom Larvik og Porsgrunn.

Om drøyt to år åpner det nye dobbeltsporet på Vestfoldbanen, traseen Farriseidet-Porsgrunn.

Det går mot slutten av grunnarbeidene, mens den tekniske installasjonen er i gang.

For første gang kan du bli med på tur langs den nye jernbanestrekninga, med helikopter og bil.

Ny jernbanestrekning Larvik - Porsgrunn

Slik går den nye jernbanetraseen mellom Larvik og Porsgrunn.

Foto: Sweco/Jernbaneverket

Høye fjell og dype daler

Det nye sporet bygges for hastigheter opp mot 250 km/t. Det er 22,5 km lang og vil redusere reisetiden mellom Larvik og Porsgrunn med 20 minutter.

Dagens jernbanestrekning mellom Larvik og Porsgrunn tar 34 minutter. Det er den samme traseen som da banen ble bygget i 1882. Banen er i dårlig kvalitet og den er rasutsatt.

Den nye traseen mellom Larvik og Porsgrunn går i en kortere linje mellom de to byene. Den går gjennom sju tunneler og over ti bruer. Prislappen på utbygginga er 7,1 milliarder kroner.

Les også: Smell til over seks milliarder

Nord-Europas lengste

Hallevannetbrua er Nord-Europas lengste «frittfrembygde» jernbanebru. Det betyr at man bygger ut i luften fra begge sider og så sammenføyes brua på midten.

Hallevannetbrua har et spenn på 167 meter. Brua er 436 meter lang og ligger 20 meter over vannet.

I Porsgrunn er det bygget tunnel som ligger 50 meter under Eidanger kirke.

Utbyggingen av dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er et av de største pågående norske jernbaneprosjektene.

Den nye jernbanestrekningen skal være klar til åpning i september 2018.