Om drøyt to år åpner det nye dobbeltsporet på Vestfoldbanen, traseen Farriseidet-Porsgrunn.
Det går mot slutten av grunnarbeidene, mens den tekniske installasjonen er i gang.
For første gang kan du bli med på tur langs den nye jernbanestrekninga, med helikopter og bil.
Høye fjell og dype daler
Det nye sporet bygges for hastigheter opp mot 250 km/t. Det er 22,5 km lang og vil redusere reisetiden mellom Larvik og Porsgrunn med 20 minutter.
Dagens jernbanestrekning mellom Larvik og Porsgrunn tar 34 minutter. Det er den samme traseen som da banen ble bygget i 1882. Banen er i dårlig kvalitet og den er rasutsatt.
Den nye traseen mellom Larvik og Porsgrunn går i en kortere linje mellom de to byene. Den går gjennom sju tunneler og over ti bruer. Prislappen på utbygginga er 7,1 milliarder kroner.
Les også: Smell til over seks milliarder
Nord-Europas lengste
Hallevannetbrua er Nord-Europas lengste «frittfrembygde» jernbanebru. Det betyr at man bygger ut i luften fra begge sider og så sammenføyes brua på midten.
Hallevannetbrua har et spenn på 167 meter. Brua er 436 meter lang og ligger 20 meter over vannet.
I Porsgrunn er det bygget tunnel som ligger 50 meter under Eidanger kirke.
Utbyggingen av dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er et av de største pågående norske jernbaneprosjektene.
Den nye jernbanestrekningen skal være klar til åpning i september 2018.