SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Mandag starter arbeidet med å sikre fjellskrenten ved Slåttekåstunnelen på riksvei 36 mellom Ulefoss og Gvarv.
Det var i desember at store steinblokker raste ut i veien som har vært stengt siden. Men førstkommende mandag starter arbeidet med rassikringen.
Nå har geologene igjen vært i rasområdet. De har i fire måneder ventet på barmark og tørke for å vurdere om det fortsatt er rasfare.
Og konklusjonen er trukket, mandag til uka starter sikringsarbeidet. Sier Olav Holte i vegvesenet.
- Det først som kommer til å skje nå er at vi kommer til å gå opp med folk og kraner for å sikre og renske skråningen.
Vil støpe forlengelse av tunnelen
Sikringsarbeidet vil ta to - tre uker og så vil trafikken gå som normalt forbi rasstedet fram til midten av august.
- Da kommer vi til å støpe ein forlengelse av tunnelen på cirka 35 meter. Dette arbeidet kommer til å gå utover høsten et par måneder.
Arbeidet med Slåttekåstunnelen vil koste fem - seks millioner kroner.
Dette er penger som må hentes fra investeringsbudsjettet, men Olav Holte sier det ikke er avgjort hvilke andre prosjekter i fylket som blir foreløpig kuttet fordi riksveg 36 må prioriteres.
Fjelltypen forvitrer over tid
Da stegningen var et faktum etter raset i desember i fjor sa ordfører Arne Storhaug i Bø at vegvesenets beslutning var en skandale.
Olav Holte sier i dag, som den gang, at liv og sikkerhet må komme i første rekke. Da er geologene de fagfolkene som man må lytte til.
- Den fjelltypa som vi har her den forvitrar over tid. Og da er det særleg høst og vinter som er den skumle perioden. Men etter at rensken er gjort vil det være sikkert og bevege seg her.
Det sa Olav Holte som er leder for byggherreseksjonen i vegvesenet i Telemark.