Hopp til innhold

Skuffende tall for Bratsbergbanen

48 000 passasjerer brukte Bratsbergbanen i fjor. Det er en økning i forhold til året før, men likevel langt unna målet om 100 000 passasjerer.

Bratsbergbanen

Så langt er det ikke satt av penger til å elektrifisere den siste delen av strekningen på Bratsbergbanen.

Foto: Christina Førli Aas / NRK

Lise Wiik

Fylkesvaraordfører Lise Wiik er skuffet over fjorårets besøkstall på banen.

Foto: NRK

2014 kan bli et skjebneår for Bratsbergbanen. Den tradisjonsrike togruta mellom Porsgrunn og Notodden må i år ha 100 000 passasjerer for å være sikret videre drift.

Les også:

Skuffet over tallene

Fylkesvaraordfører Lise Wiik (Ap) mener derfor at fjorårets tall på 48 000 er skuffende.

– Jeg er selvfølgelig ikke fornøyd med disse tallene, men jeg er ikke veldig overrasket. Tilbudet på Bratsbergbanen er ikke på noen måte bra nok. Vi kjører fortsatt med disse gamle dieselvognene som ofte må til reparasjon, og da blir toget innstilt. En taxi erstatter da toget, og det er ikke på noen måte en fullgod løsning, sier hun.

– Er tiden i ferd med å renne ut for Bratsbergbanen?

– Nei, jeg er ganske optimistisk. Bratsbergbanen har mange venner, og vi ønsker at banen skal bli et godt tilbud. Men da er det en jobb som må gjøres, sier hun.

Og jobben Lise Wiik tenker på er å få på plass penger til å elektrifisere den siste delen av strekningen. Det vil gi mange fordeler, men kan ha en prislapp på hele 30 millioner kroner.

Bård Hoksrud

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud sier at det blir en utfordring å holde liv i Bratsbergbanen med så lave passasjertall.

Foto: Larsen, HÃ¥kon Mosvold / NTB scanpix

Les også:

– Utfordring

Så langt er det ikke satt av penger til dette.

– At passasjertallet er under halvparten av hva det burde være er ikke bra, og gjør at det blir en utfordring å fortsette og holde fast på Bratsbergbanen, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp).

Men heller ikke han vil være negativ på vegne av banens fremtid.

– Dette er det raskeste tilbudet mellom Porsgrunn, Skien og Notodden. Vi gjør alt vi kan for å se på hva som er mulig å få til, men det er veldig skuffende at det kun er 48 000 passasjerer når målet er 100 000, sier han.

NSB Lokaltog mellom Porsgrunn - Notodden hadde 11,5 prosent flere kunder i 2013, sammenlignet med 2012. Totalt er det registrert 48 400 passasjerer mellom Porsgrunn - Notodden i perioden. Den gjennomsnittlige punktligheten på togene mellom Porsgrunn - Notodden var på 95 prosent, skriver NSB i en pressemelding.