Bratsbergbanen har vært gjennom en fire år lang prøveperiode der staten betalte for togruta. Et av vilkårene for å fortsette ordninga var at man skulle opp i 100 000 passasjerer årlig.
I 2013 reiste 50 000 passasjerer med toget mellom Notodden og Grenland.
Riis-Johansen mener forklaringa blant annet ligger i mange innstilte tog på grunn av feil og gammelt utstyr.
Avtalen med staten gjelder fram til 1. januar, og dermed blir det kommende statsbudsjettet avgjørende. Fylkesordføreren liker ikke signalene fra regjeringa og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
– Det er grunn til å tro at regjeringa ikke vil komme med de nødvendige bevilgningene til Bratsbergbanen i årets statsbudsjett, sier Riis-Johansen.
Han setter dermed sin lit blant andre regjeringens støttepartier: Kristelig Folkeparti og Venstre.
Positive
Johan Tønnes Løchstøer i Telemark Venstre sier han har tro på at partiet vil kreve fortsatt drift av Bratsbergbanen i forhandlingene om nytt statsbudsjett.
– Det vil alltid være en avveining, men fra Venstres side vil dette være et prioritert område.
Stortingsrepresentant Geir Bekkevold tror også hans parti, Kristelig Folkeparti, vil kreve videre drift av Bratsbergbanen i budsjettforhandlingene.
– Jeg er overbevist om at Kristelig Folkepartis stortingsgruppe vil gå inn for å bevare Bratsbergbanen. Jeg har ikke fått noen andre signaler.
Vil unngå ny prøveperiode
Hvis Bratsbergbanen reddes i det kommende statsbudsjettet, blir den neste oppgaven å øke antall reisende.
Det innebærer blant annet å elektrifisere banen, slik at det kan kjører elektriske togsett helt ned til kollektivterminalen på Notodden.
Johan Tønnes Løchstøer (V) mener passasjerantallet vil øke hvis man klarer å tilby komfort, punktlige tog og korrespondanse med busser og andre tog.
Fylkesordfører Terje Riis-Johansen ønsker ikke noen ny prøveperiode.
– Banen bør ligge inne i den generelle budsjetteringa fra statens side. Hvis det legges inn premisser på antall år eller antall passasjerer, skaper det en kortsiktighet og usikkerhet.