Også i dag, når NRK er på besøk, er postkassa på Stathelle barneskole i Telemark full av forslag – på barn som bør få rektors diplom. En diplom som blir delt ut foran alle barna på hele skolen.
Det var i januar at skolen innførte et nytt premieringssystem for elevene – «Rektors grunnverdier: Respekt, kompetanse og trygghet.
Ideen fikk rektor ved Stathelle barneskole Anita Hjorteseth da hun og andre skoleleders var på studietur til New Zealand, skriver TA.
– Det var tidligere stort fokus på det som ikke var bra. Og vi skal se dette og. Men det er viktig at vi også ser hverandre når vi gjør gode ting, sier rektor Anita Hjorteseth til NRK.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Barna nominerer selv
Det er barna selv som nominerer kandidatene til rektors diplom. Og det kan være mange forskjellige grunner – til at noen fortjener oppmerksomheten.
Det er rektor selv som velger ut hvilke elever som skal få diplom – og hun leser nøye gjennom alle forslagene.
Men ikke alle er like begeistret. Ifølge avisa TA er det flere lærere som mener at dette ikke er noe å juble for. Også blant barna er det delte meninger.
– Det er fint, fordi noen som har gjort gode ting får noe igjen for det. Men det er også dårlig fordi mange som også har gjort bra ting ikke får noe ros for det, sier elev Oliver Rytter Nilsen til NRK.
– Kan bli skuffet
En annen elev, Anne Mina Tangen Aarflot, tror mange barn kan bli skuffet hvis de har gjort fine ting – men så har ingen nominert dem!
Kari Siljan, sosiallærer ved skolen, forstår elevenes synspunkter, og innrømmer at det er en ordning som også har negative sider.
– Vi prøver å si til dem at alle elevene er gode nok. Men det er klart noen barn vil bli skuffet og det er vondt å tenke på.
Se video øverst i saken!