SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Skagerak Energi er den desidert største kraftleverandøren i Grenland og Vestfold. Informasjonssjef Ruhne Nilssen sier at det ikke kan utelukkes at noen få abonnenter jukser for å spare penger.
Strømmåleren tikker og går - men ikke alle leser av riktige tall.
-Men vi har ingen mistanke om at våre kunder bevisst feilavleser målerne. Vi ser imidlertid ikke bort fra at enkelte kan ha latt seg friste som en følge av at saken har hatt stor medieoppmerksomhet.
Rapporterer avvik
Nilssen sier at selskapet automatisk får melding om store avvik i forhold til normalbruk. Dersom avviket er betydelig vil Skagerak Energi ta kontakt med abonnenten for å undersøke nærmere. Hvis noen blir oppdaget for bevisst juks, vil selskapet gå til politietanmeldelse.
Skagerak Energi har 150 000 abonnenter i Grenland og Vestfold, og 85 prosent av disse rapporterer tilbake ved at de selv leser av måleren.
Denne gang er det imidlertid 40 000 kunder som ikke leste av forbruket i begynnelsen av uka. Ruhne Nilssen sier at dette kan skyldes en forglemmelse, og at det ikke er for seint å innrapportere på telefon eller internett.